DIGTNING OG SANDHED – ET LIV MED TYSK ÅND

TVÆRFAGLIGT SEMINAR I ANLEDNING AF DR.PHIL. BØRGE KRISTIANSENS 75 ÅRS FØDSELSDAG

Torsdag 4. maj 2017,  kl. 10:30 - 17:00

AARHUS UNIVERSITET TÅSINGEGADE 3, BYGN. 1441, AUD. 1

Arrangør

Dr. Phil Børge Kristiansen

TORSDAG DEN 4. MAJ 2017 KL. 10.30-17.00 AARHUS UNIVERSITET TÅSINGEGADE 3, BYGN. 1441, AUD. 1.

Plakat.

Folder.

10.30: »Teknikken og tiden – perfektibilitet eller nunc stans? Heidegger, Schopenhauer og W.G. Sebald« Velkomst og foredrag ved Søren R. Fauth (Tysk, AU).

11.15: »Digtning og sandhed – Søren Kierkegaard i kamp med Donald Trump« Ved Ole Morsing (Idéhistorie, AU).

12.00: Frokostpause.

12.45: »Ordet blev kød. Karneval og inkarnation hos Blixen og Sløk« Ved David Bugge (Teologi, AU).

13.30: »Nærvær og filosofisk æstetik i Pascal Merciers Perlmanns Schweigen« Ved Gísli Magnusson (Tysk og Nordisk, Reykjavík Universitet).

14.15: Kaffepause.

14:30: »Syge damer. Asketiske præster i kvindeforklædning fra J.P. Jacobsen til Thomas Mann« Ved Rasmus Vangshardt (Kristeligt Dagblad og SDU).

15.15: »Erindringens nådegave – Augustin og Hannah Arendt« Ved Peter Aaboe Sørensen (Idéhistorie, AU).

16.00: Kaffepause.

16.15: »Nietzsche og kristendommen – kritiske betragtninger« Festforelæsning ved Børge Kristiansen.

Seminaret, der er gratis, er åbent for alle interesserede og kræver ikke forhåndstilmelding. Det er tilrettelagt i et samarbejde mellem Afdeling for Tysk og Romanske sprog (AU) og Afdeling for Filosofi og Idéhistorie (AU). Desuden kan der erhverves fagudgivelser fra Forlaget Klim på favorable vilkår.

Nærmere oplysninger kan fås hos:

• Professor (mso) Søren R. Fauth Tysk, Aarhus Universitet (tlf. 2987 1059, tyssf@cc.au.dk
  • Undervisningsadjunkt Peter Aaboe Sørensen Idéhistorie, Aarhus Universitet (tlf. 8716 2252, idepaas@cas.au.dk)