Ulykker kan være lykken i børnebøger

I disse år kredser flere børnebøger om ulykker, umoral og den store verdens problemer. På Bogforum den 11. november forklarer lektor Nina Christensen gevinsterne ved de rå børnebøger, der viderefører en tanke fra 1700-tallet.

Lektor i børnelitteratur, Nina Christensen

Bøgerne har ikke meget til fælles med børneværelsets klassikere som ’Totte bager’ og ’Toget Thomas’: Det ufarlige børneunivers er skiftet ud med tunge emner som våbenlovgivning, hungersnød, brand og alvorlige overvejelser.

Men ifølge lektor i børnelitteratur Nina Christensen gør den slags emnevalg egentlig bøgerne mere ’klassiske’, fordi de genoptager en tanke fra 1700-tallet om, at voldsomme begivenheder er særligt velegnede at lære af.

Det har hun undersøgt i sin nye bog ’Videbegær’, hvor hun sætter spot på dannelsespotentialet i nutidens danske børnelitteratur, som stammer fra 1700-tallet:

”Det er en 1700-tals tanke, at bøger kan være med til udvikle barnet i en gunstig retning, at det bliver underholdt eller får en æstetisk oplevelse, og det er dannelsesidealer som igen er begyndt at optræde i nutidens børnebøger”, siger Nina Christensen.

Fejltagelser

Et eksempel er Hans Otto Jørgensens ’Vand, blod, tis og maskiner’ fra 2010, der viderefører forestillingen om, at børnelitteratur kan bidrage aktivt til barnets dannelsesproces:

”Bogen genopliver 1700-tallets genre for ’ulykkeshistorier’, hvor personerne i historien modtager en advarsel, overhører den – og kommer galt af sted. Bogen er skrevet som en dannelseshistorie, hvor hovedpersonen under sin opvækst kommer galt af sted i haven, i marken, på gården, og udvikler sig gennem egne erfaringer og fejltagelser. Erfaringer og fejltagelser som læseren kan spejle sig i og reflektere over”, siger Nina Christensen.

Aviser om Nordkorea og negre

I Weekendavisens børnetillæg ’Faktisk’ er det også de rå emner som for eksempel den politiske tilstand i Nordkorea og amerikansk våbenlovgivning, der behandles.

Og igen kan tekstens virkemidler forklares ved at sammenligne med 1780'erne, hvor’Avis for børn’ udkom to gange i form af Hæfter med små læredigte og fabler, tekster om geografi, historie og skuespil.

De tekster skulle oplyse barnelæseren om begrebet tolerance ved at fortælle om negre fra Guinea, der bliver sejlet til USA, hvor de bliver tvunget til at bo og arbejde som slaver under afskyelige forhold.

”I begge tilfælde er det tekster, der præsenterer læseren for etiske dilemmaer og dramatiske begivenheder. Det personerne kommer ud for, skal opøve barnelæserens evne til at skelne mellem de ’gode’ og de ’dårlige’ valg. Det er beretninger, der virker ved at stimulere til overvejelser over retfærdighed og kulturel forskellighed”, siger Nina Christensen.

Mere end Totte og Thomas

Styrken ved de børnebøger, der er skrevet som dannelseslitteratur, er ifølge Nina Christensen, at de behandler børnene som mere reflekterende, mere selvstændige – og mindre uskyldige – små individer.

Først og fremmest håber hun, at optrædenen på Bogforum kan inspirere en eller flere forældre til at opsøge og åbne ny børnelitteratur:

”Jeg vil opfordre til at tænke over, hvilke bøger man vælger at læse og formidle for børn – og hvorfor det lige er den litteratur, man synes er vigtig for barnet. Det kan være værd at kigge efter dele af børnelitteraturen, som kan noget andet end de bøger, man allerede kender.”

Ikke fordi bøgerne skal afløse Totte og Toget Thomas. Men fordi det er bøger, der gør noget andet:

”Det er vigtigt at huske, at børnelitteratur er mange forskellige ting. Sjove bøger, bøger der undersøger livets store spørgsmål, smukke bøger og bøger, der formidler viden. Ofte fletter forskellige intentioner sig sammen, og jeg er selv blevet overrasket over at møde nye former for tekster i arbejdet med bogen”, forklarer Nina Christensen.

Nina Christensen interviewes af journalisten Klaus Rothstein om sin bog ’Videbegær’ lørdag den 11. november på Bogforum.

Om BogForum

Aarhus Universitetsforlag deltager hvert år på bogmessen med de bøger, som er udkommet i løbet af året. En stor del af programmet udgør forskere fra Arts, der i dialog med forfattere, anmeldere, politikere og journalister sætter egne værker og forskning i en bredere samfundsdebat. Her er en oversigt over de forskere, der skal på scenen med deres bøger:

• Nina Christensen interviewes om oplysning, dannelse og børnelitteratur af weekendavisens Klaus Rothstein
  • Bertel Nygaard i samtale med P1’s Mikkel Krause-Jensen om bogen: Revolution – modstand og brud
  • Lektor Frits Andersen og professor Svend Erik Larsen fortæller om litteraturens rejse ud i verden
  • Lektor Anne Marie Pahuus møder Sten Tiedemann til en snak om filosofi og kærlighed
  • Postdoc Mathias Clasen snakker om virkelige og indbildte monstre med forfatter Knud Romer
  • Professor Hans-Jørgen Schanz i samtale med Søren Pind om begrebet ”Frihed”
  • Lektor Dan Ringgaard i samtale med Jørgen Leth og Lars Bukdahl om ”Samlede digte”, ”Et hus er mere end en ting. Det uperfekte menneske 3” og ”Stoleleg”
  • Lillian Munk Rösing, Erik Skyum-Nielsen, Bo Tao Michaëlis introducerer til litteraturens store karakterer