Conversation about Documentarism / Samtale om dokumentarisme

To skønlitterære forfattere og to forskere diskuterer brugen af dokumentarisk materiale i deres bøger.

onsdag 16. november 2022, kl. 19:00 - . kl.

Aarhus University

School of Communication and Culture

Det gælder dokumentarisme i litteratur, film og journalistik, brugen af viden i kunst og indsamlingen og bearbejdningen af levet liv i videnskab. Hvordan laver forfattere research, og hvordan benytter de materialet i fx en roman? Hvilke æstetiske og politiske muligheder ligger der i en uren form som filmdokumentaren? Hvordan man kan udnytte sit eget liv i sin videnskab og arbejde videnskabeligt i andre formater end de traditionelle? Vi vil gerne se hvad der sker når vi sætter kunstnere og forsker fra forskellige steder i dette brogede felt sammen. Hvad kan vi lære af hinanden? Hvilke ideer kan vi få når vi hører om de andres måder at arbejde på?

Samtalen står mellem forfatter Jörgen Gassilewski (Hastigheden, om folkemordet i Rwanda), medieforsker Alan O’Leary (The Battle of Algiers, om filmen af samme navn), antropolog Cecilie Rubow (Indendørsmenneskets natur, om nutidsdanskeres naturforestillinger) og forfatter, filminstruktør og billedkunstner Eva Tind (Kvinden der samlede verden, om zoologen Marie Hammer).

Arrangementet finder sted den 16. november kl. 19 i Vogn 1 på Godsbanen i Aarhus. Det er sponsoreret af Veluxfondens Writers in residence-ordning. Der er gratis adgang. Samtalen vil foregå på engelsk.