Oplev svensk krimi udsat for dansk forskning i ny samtaleserie

D. 20. oktober kan du opleve Sveriges samfundskritiske krimiforfatter Arne Dahl i samtale med post doc. Stine Slot Grumsen, der er ekspert i den nordiske krimi.

Den svenske krimiforfatter Arne Dahl, foto: Sara Arnald
Post.doc. og ekspert i den nordiske krimi Stine Slot Grumsen.

Hvem bliver de sidste to mand frem for en enke? D. 20. oktober bliver der en unik chance for at høre krimiforfatter Arne Dahl tale om det sidste bind i sin Opcop-serie: To mand frem for en enke. Han får selskab af post doc. Stine Slot Grumsen.

Arrangementet er ét af efterårets 3 samtaler i serien Authors in Aarhus, hvor internationale forfattere samtaler med forskere fra Aarhus Universitet for at give et indblik i kulturlivet set gennem litteraturen. Opcop-serien handler om et tvær-europæisk politikorps, der opklarer forbrydelser på tværs af grænser, og derfor vil Stine Grumsen gerne sætte det europæiske kulturliv på dagsordenen. Her løfter hun lidt af sløret for, hvor hun vil bringe samtalen hen:

”Vores samtale vil dykke ned i krimiernes samfundskritiske aspekter med udgangspunkt i spørgsmålet om, hvorvidt EU er et ideal eller et vilkår. Arne Dahl er eminent til at fremstille kriminalitet som en kædereaktion og forbryderne som ofre i et større perspektiv. Det grænseløse og det grænseoverskridende ved både kriminalitet og efterforskning tegner konturerne af en både grænseløs og grænseoverskridende kultur på godt og ondt. Dahls efterforskere må navigere i en kompleks og kaotisk verden af bureaukratiske systemer, flersprogethed og uoverskuelige informationsmængder, hvor den politiske dagsorden skifter fra dag til dag.”

Studerende er en del af Authors in Aarhus

Stine Slot Grumsen underviser kandidatstuderende i den nordiske krimi, og en lige så vigtig del af projekt Authors in Aarhus er at få engageret studerende i litteraturformidlingen. En af dem, der er tilknyttet projektet, er Cecilia Dybris Marini. Hun læser til daglig litteraturvidenskab og er tovholder for gruppen Litterater til Låns, som blandt andet er med til at formidle kulturarrangementer på bibliotekerne som Authors in Aarhus.

”Det er op til os selv, hvordan vi gerne vil bidrage til de enkelte forfatterarrangementer. Til det sidste forfattermøde lavede vi en reportage og udarbejdede nogle slides, som kørte i baggrunden under seancen. Tidligere har vi også haft blogs i Stiften”.

Samarbejdet med Aarhus Universitet ser projektleder Serena Borsello fra Aarhus Kommunes Biblioteker også som en anledning til at få skabt endnu flere studierelaterede aktiviteter:

”At vi nu har fået etableret et samarbejde med Aarhus Universitet kan åbne for, at vi f.eks. kan huse nogle læsegrupper på bibliotekerne, eller omvendt at en forfatter holder oplæg for de studerende på universitetet. Intentionen er, at vores forfatterbesøg giver genklang i hele bybilledet. Derfor kan litteraturformidlingen ligeså vel foregå på caféer rundt om i byen.”

Udover Serena Borsello er Katrine Solvang Larsen fra Aarhus Universitet også tilknyttet projektet.

Med store ambitioner følger frivillige hænder. Så er du interesseret i at blive byens nye litteratur- og kulturformidler vil gruppen gerne høre fra dig.

Kontakt:

• Undervisere er velkomne til at tilmelde et hold til arrangementet. Kontakt:
    Projektleder Katrine Solvang Larsen på: dacksl@dac.au.dk
  • Studerende der har lyst til at blive en del af Litterater til Låns kan kontakte:
    Cecilia Dybris Marini på: ceciliadybrismarini@hotmail.com
    Læs også her om Litterater til Låns

Yderligere informationer:

Program efterår 2014:

Bemærk nye priser: Authors in Aarhus har netop modtaget en bevilling fra Beckett-Fonden.

20. oktober, Hovedbiblioteket kl. 19. Pris: 50 kr. – studerende 25 kr. Arne Dahl i samtale med post doc Stine Grumsen på svensk/dansk om: To mand frem for en enke: den sidste bog i OpCop serien.
Bestil billetter

10. november, Hovedbiblioteket, kl 19, Pris 50 kr. – studerende 25 kr. 25 året for murens fald: Livet i Berlin før og efter. David Wagner og Nellja Veremej i samtale med chefredaktør Bo Lidegaard – på engelsk.

Det første arrangement var d. 8. september, hvor Stefan Hertmans var i samtale med lektor Joost Robbe om ”Min bedstefars himmel”: 1. verdenskrig set med belgiske øjne. Professor Thorsten Borring Olesen var inviteret til et oplæg om 1. verdenskrig.