Nyt forskningsprojekt gransker global slavehandel

VELUX-Fonden har bevilliget knap seks millioner til et forskningsprojekt, der gennem et litteraturstudie kaster lys over den transatlantiske slavehandel.

Lektor Frits Andersen

Et nyt forskningsprojekt skal undersøge den betydning, som litteraturen har haft for den transatlantiske slavehandel. Projektet løber over tre år, hvor projektgruppen håber at finde frem til, hvordan slavehandlen havde indflydelse på den kulturelle og politiske udvikling i verden.

”Ved at analysere en række tekster vil vi undersøge, hvordan opfattelsen af slaveri påvirkede forestillinger om frihed, arbejde og nationer, som var grundlæggende for de moderne demokratier,” fortæller Frits Andersen, der skal lede forskningsprojektet  ”Slaveriets litteraturhistorie – komparative studier af den transatlantiske slavehandels litteratur”.

Flere tekstgrupper skaber nuancering

Forskningsgruppen vil bruge et bredt felt af tekster til at undersøge den transatlantiske slavehandel.

”Vi vil både analysere romaner, breve og juridiske dokumenter, fordi forskellige genrer har forskellige styrker. Romanens form tillader for eksempel en mere kompleks fortolkning end andre tekster,” siger han.

Derudover ønsker projektgruppen at sammenligne tekster og forestillinger om slaveri på tværs af de involverede nationers kolonihistorier.

Interesse for slavehandel

Frits Andersen påpeger, at 30 millioner mennesker stadig lever under slaveforhold i dag, og at det derfor er et yderst aktuelt emne at belyse. Derudover er der en stor offentlig interesse for den tidlige slavehistorie, både i populærkulturen og i aktuelle debatter. Flere efterkommere af slaver forsøger desuden at forstå deres kulturelle identitet ud fra den kulturelle erindring, der er om slaverne.

”Flere og flere afroamerikanere tager for eksempel til Afrika for at søge efter deres oprindelse og besøge mindesmærker for slaver og derigennem blive oplyst om slavernes tragiske skæbne,” siger han.