Nordisk mytologi trækker internationale forskere til Aarhus Universitet

Den 13. og 14. november afholder Aarhus Universitet en international konference om nordisk mytologi. Deltagerlisten vidner om, at det unikke oldnordiske materiale er et forskningsområde, der har stor international appel.

-Vi får besøg af forskere fra Harvard University, University of Oxford, University of California, Berkeley samt University of Sydney for blot at nævne nogle få steder, og det er de største internationale navne inden for det her forskningsfelt, der kommer til Aarhus. Det vidner om, at nordisk mytologi nok er et nordisk fænomen, men der forskes i hele verden i det unikke oldnordiske materiale, fortæller lektor Pernille Hermann.

Hun er til dagligt lektor i nordisk litteratur på Aarhus Universitet og har i samarbejde med professor i religionsvidenskab Jens Peter Schjødt arrangereret konferencen, Old Norse Mythology, Myth and Knowledge.

-Konferencen er åben for alle og vil bestå af 24 talere, hvor de største navne inden for forskningsfeltet holder oplæg, men der er også yngre forskere med nye vinkler på emnet, der holder oplæg og er med til at præsentere vækstlaget inden for et forskningsområde, der oplever en stigende interesse fra omverdenen, fortæller professor i religionsvidenskab, Jens Peter Schjødt.

Stærkt tværfagligt forskningsmiljø på Aarhus Universitet

Særligt på Aarhus Universitet har der været en stærk forskningstradition inden for nordisk mytologi og sagaer, som er relaterede forskningsfelter. Derfor er der flere udenlandske studerende, der bliver anbefalet at studere i Aarhus.

-Vi har på Aarhus Universitet et stærkt tværfagligt forskningsmiljø, hvor forskere fra både nordisk, religionsvidenskab, arkæologi og historie er repræsenteret. Og så er vi også i Aarhus kendt for at have mange forskningsaktiviteter, hvor vi sammentænker forskning og uddannelse. Vi har en engelsksproget uddannelse, Viking Studies, og er med i en fælles nordisk kandidatuddannelse, Viking and Medieval Norse Studies, som også tiltrækker internationale studerende, fortæller Pernille Hermann.

Læs mere om konferencen i nordisk mytologi

Pernille Hermann, lektor på nordisk Aarhus Universitet
Fast: 8716 3142