Litterater vinder prisen for: Årets Nordiske Kulturtidsskrift

Det var en enig jury bestående af nordiske forfattere, journalister og litteraturkritikere som udpegede litteraturmagasinet ”Standart” som årets bedste nordiske kulturtidsskrift. Samtidig kan tidsskriftet fejre 25-års jubilæum

Redaktøren bag litteraturtidsskriftet Standart, Elisabeth Skou Pedersen var på hele redaktionens vegne i Göteborg for at modtage prisen for Årets Nordiske Kulturtidsskrift 2012
Prisen blev uddelt på den stand som Föreningen för Sveriges Kulturtidsskrifter havde på bogmessen: Bok och Bibliotek, som er et stort tilløbsstykke i Göteborg.

Sidste år vandt de prisen som Årets Kulturtidsskrift i Danmark, og på bogmessen i Göteborg den 28. september blev de endnu engang kåret, denne gang i form af prisen som Årets Nordiske Kulturtidsskrift.

Juryen gav blandt andet følgende ord med på vejen: Elegante, velskrevne tekster som forener det traditionelle med det nye, og som trods det intellektuelle niveau er let at læse. Og den ros både glæder og motiverer holdet bag kulturtidsskriftet.

-Sådan en anerkendelse, som denne pris er, giver os en kæmpe motivation til at fortsætte arbejdet ud i fremtiden – det gælder både for os i redaktionen og for vores store, engagerede skribentkorps. Forhåbentlig vil Standart så kunne fejre 50 års jubilæum om endnu 25 år, fortæller redaktør og ph.d.-studerende i litteraturhistorie på Aarhus Universitet, Elisabeth Skou Pedersen.

Pris og jubilæum

Ud over prisen afholder tidsskriftet lørdag den 6. oktober en festlig reception i anledning af deres 25-års jubilæum og netop det, at tidsskriftet har kunnet holde stand så længe, er et bevis på, at de har fundet en niche, hvilket tidsskriftet selv markerer med undertitlen: Danmarks eneste litteraturtillæg.

-Vi anmelder i hvert nummer den nyudkomne danske og oversatte litteratur, og vores læsere fremhæver ofte nyttigheden af at bruge Standart som et kvartalvist arkiv over samtidslitteraturen. Med den funktion har vi nok en form for niche på markedet, der også kan supplere med ny indsigt i forhold til dagbladenes mere aktuelle, men også kortere litteraturkritik.

Aktuelt og skævt

Evnen til at forene det traditionelle med det nye er en af de mange ting som juryen, der bestod af blandt andet forfattere, journalister og litteraturkritikere, fremhævede.

-Vi skriver om alt fra traditionelle genrer som krimilitteratur til nye udtryksformer som digital litteratur. I vores faste temasektion, Stand In, forsøger vi at lægge aktuelle og gerne skæve vinkler på litteraturen, i år havde vi f.eks. et tema om ”Penge og litteratur”, inspireret af den globale finanskrise, forklarer Elisabeth Skou Pedersen.

Rygraden i tidsskriftet

Standart har siden begyndelsen været tæt knyttet til fagmiljøet på litteraturhistorie ved Aarhus Universitet, og med en enkelt undtagelse har alle i redaktionen forbindelse til stedet som nuværende eller tidligere studerende eller ph.d.-stipendiater, og det er, ifølge redaktøren, også en stor del af tidsskriftets succes:

-Den faglige tilknytning til litteraturhistorie er på mange måder bladets rygrad, og den er sandsynligvis også grunden til, at bladet har kunnet overleve igennem så mange år. Blandt de studerende har der år efter år kunnet rekrutteres engagerede kræfter til redaktionen og skribentkorpset. Det sikrer, at bladet ikke stagnerer i en fast form, men hele tiden udvikler sig med tiden og generationerne.

Næste nummer

Næste nummer af det prisbelønnede litteraturtidsskrift kommer til november og er et stort dobbeltnummer i anledning af jubilæet. Og læserne kan glæde sig over to temaer. En række litteratureksperter er blevet bedt om at trække litteraturhistoriske tråde gennem de sidste 25 år, og selvfølgelig er det traditionelle suppleret med det nye:

-Som et eksperiment har vi inviteret forfattere og litterater, der ligesom Standart er født i 1987, til at udtale sig om værker, der blev anmeldt i de første numre. I jubilæumsnummeret kommer altså både de etablerede litterater og den unge generation til orde, fortæller redaktør og prisvinder Elisabeths Skou Pedersen.

Om prisen:

Prisen som Årets Nordiske kulturtidsskriftforeninger uddeles i et samarbejde mellem de nordiske kulturtidsskriftforeninger, og Standart blev automatisk nomineret, da de sidste år vandt prisen som Årets Kulturtidsskrift i Danmark.