Kunsthistories 70-års jubilæum - Visioner

I år er det 70 år siden, at Aarhus Universitet oprettede sin første ‘lærestol’ i kunsthistorie. Vi fejrer jubilæet med et seminar for alle studerende, ansatte og venner af faget, alumner og samarbejdspartnere, hvor vi undersøger fænomenet Visioner.

Fredag 6. oktober 2023,  kl. 13:00 - 18:00

Aarhus Universitet, Langelandsgade 139, 8000 Aarhus C - bygning 1585 (Teatersalen på Kasernen)

Visioner er dér hvor vi gerne vil hen, det er syner for vores indre, og det er ambitionerne om, at noget nyt skal ske. Og, belært af historien, at noget uundgåeligt vil ske, men hvordan kan vi være med til at forme det, hvordan skal det se ud?

Der er masser af visioner i kunsthistorien – billeder af drømme, ødelæggelser af statuer for at gøre plads til nyt, banebrydende, håbefulde manifester og dystopier. Samt, ikke mindst, en strøm af AI-billeder genereret af vores adfærd på nettet, der viser os, hvordan fremtidens (og nutidens) billeder bliver skabt. Til seminaret vil forskere, undervisere, studerende og alumner komme med deres bud på visioner i og for kunsthistorien.

Kl. 13.00-16.00: Eftermiddagsprogram, alle er velkomne, tilmelding nødvendig

• Velkommen v/afdelingsleder Lise Skytte Jakobsen
  • Visioner i og for Kunsthistoriefaget ved:
    • Lotte Philipsen, lektor i kunsthistorie ved Aarhus Universitet og leder af Centre for Aesthetics of AI Images
    • Mikkel Bolt, kunsthistoriker og professor i politisk æstetik
    • Lise Jeppesen, museumsdirektør, Randers Kunstmuseum
  • Kaffe
  • Down-memory-lane i anledning af 70-års jubilæet v/professor emeritus Lise Bek

Kl. 16.00 - 18.00: Reception m/mad, vin og vand

Hele dagens foregår på Langelandsgade 139, 8000 Aarhus C, bygning 1585 – og kendt som teatersalen på Kasernen.