Johannes V. Jensen er online

Værker af den danske nobelpristager er nu tilgængelige på www.johannesvjensen.dk. Det giver nye måder at arbejde med teksterne på – og fri adgang til fortællinger med stor aktualitet

www.johannesvjensen.dk er udviklet af litteraturforskere fra Johannes V. Jensen Forum på Aarhus Universitet og indeholder foreløbig 45 af Johannes V. Jensens prosaværker. Det er blandt andet forfatterens myter og romanserien Den Lange Rejse, der nu er frit tilgængelige for interesserede læsere.

Ifølge sekretær for forummet, adjunkt i nordisk litteratur Stefan Iversen, gør samlingen det muligt at arbejde med nobelpristagerens tekster på nye måder:

–Nu kan man søge efter ord, både i den enkelte tekst og på tværs af alle teksterne. Det giver en anden systematik, hvis man for eksempel vil se, hvordan Johannes V. Jensen helt nøjagtigt har brugt ord som ’hjem’ eller ’race’ eller ’telefon’. Det er et oplagt redskab i gymnasieundervisningen, for forskere og for alle andre der vil arbejde analytisk med teksterne, forklarer Stefan Iversen.

Samlingen af tekster fra et af Danmarkshistoriens vigtigste forfatterskaber er blevet til i samarbejde med forfatterens arvinger og forlaget Gyldendal, og den er delvist finansieret af det store CLARIN-projekt, der skal give humanistiske forskere adgang til store mængder tekster, lydfiler og videoklip.

På sigt er planen at få de sidste værker med, så websitet kan blive en komplet samling af Johannes V. Jensens tekster.

Rammende betragtninger

Det er et håb, at den nye online tekstsamling også kan åbne læseres øjne for kvaliteterne i Johannes V. Jensens forfatterskab. For ifølge Stefan Iversen er der meget at lade sig inspirere og anspore af for nutidige læsere:

–Johannes V. Jensen har skrevet nogle af de mest rammende betragtninger om danskere og om, hvad det vil sige at bo i et mindre land, som er en del af en større verden. På den måde er han en meget dansk forfatter og meget aktuel i dag, hvor spørgsmål om Danmarks rolle i en global verden har fået så stor betydning.

Og så er der selve læseroplevelsen:

–Han skrev i en overvældende og antiautoritær stil. Og den kompromisløshed hvormed han udviklede og forandrede sin stil over tid, inspirerer stadig mange forfattere. Både yngre og mere etablerede, siger Stefan Iversen.