Bag om manden og myten: Jørgen Leth

Lektor Dan Ringgaard tager sin anmelderroste bog ”Stoleleg” med til dette års bogmesse. Hør forskeren om succesen bag bogen, og hvad man som publikum kan forvente når forfatteren, forskeren og anmelderen tørner sammen

Du skal have din seneste bog: ”Stoleleg – Jørgen Leths verdener” med til dette års bogmesse. Hvad kan man som læser blive klogere på, ved at læse den?

Først og fremmest Jørgen Leths værk. Og med det kan man komme bagom sine forestillinger og eventuelle fordomme om manden og myten. Men man kan også blive klogere på tresserne, som er den strømførende periode i Leths værk og et eminent moderne årti, på samspillet imellem digt, film, sport og andre kunstarter og kulturelle udtryk, på samspillet imellem liv og kunst, imellem kulturer, enten det er Danmark vs. Haiti eller avantgardekultur vs. sport.

Hvad er det din bog gør, som andre bøger om Jørgen Leth ikke har gjort?

Jeg skriver om hele Leths værk, fordi dets enkelte dele (digtene, filmene, sporten osv.) står stærkere, når de indgår i et samlet billede, fordi de er del af denne samme opmærksomhed og den samme kunstneriske metode, og jeg gør det ud fra en idé om, hvordan dette værk er organiseret. Og så får man en form for litteratur- og kunstkritik, som hele tiden forsøger at skrive ovenpå værket frem for at fortolke det eller blot at beskrive det - en kritik der skriver videre på de fascinationer, som værket er skabt af.

Hvad er det for et samlet billede af Jørgen Leth, som bogen efterlader?

Det er et billede af en kunstner, som bevæger sig imellem verdener, dvs. imellem kunstarter og udtryksformer, imellem kulturer, imellem liv og kunst, imellem det høje og det lave.  En kunstner, der hele tiden forsøger at udtrykke sine fascinationer snarere end at udøve en eller anden form for kritik af dette eller hint. En kunstner, som tillader sig at være enkel, næsten naiv, men samtidig er overordentlig reflekteret ift. sine virkemidler og meget konsekvent i sin metode, en der ikke finder på og skaber fiktioner, men intervenerer i verden eller lægger nogle helt simple snit igennem verden for at gøre os bedre til at se den, ikke mindst dens sanselighed, en der giver verden en form og lader den fremstå forunderligt ubesværet.

Det tætteste, du kommer på litterær empiri, er vel at rejse sammen med forfatteren til de mest betydningsmæssige steder i hans forfatterskab?  Hvad har den tilgang betydet for bogens resultat?

Rejserne med Leth er med i bogen, fordi Leth er en del af sit eget værk. Jeg ville ikke skrive en biografi, fordi det ville gå imod, hvad både han og jeg tror på, heller ikke analysere "myten" Leth, det synes jeg var kedsommeligt, så jeg valgte at dokumentere ham, vise ham i de ofte meget forskellige verdener som er hans. Jeg håber, det giver læseren netop det: at de ser manden i hans miljøer, ser hvordan han netop er en, der altid bevæger sig imellem verdener, og at læseren selv får mulighed for at skabe forbindelser imellem disse miljøer, disse verdener, og så værkets andre dimensioner.

Til BogForum skal du tale om ”Stoleleg” med Jørgen Leth og Lars Bukdahl. Hvad er det, man som tilskuer får ud af samtalen mellem forfatter, anmelder og forsker?

Først får man vel en fornemmelse af, hvilken bog der er tale om, og om det var en, man kunne tænke sig at læse. Dernæst sættes bogen i bevægelse: Den er ikke længere noget papir, nogen har skrevet noget på, men møder sine læsere og føres dermed videre ud i verden. Det er så i dette tilfælde nogle meget særlige læsere: ham bogen er skrevet om (Leth) og en af landets store kendere af Leths værk (Bukdahl), det er jeg sikker på vil føje nogle dimensioner til bogen, berige den med synspunkter, der ligger uden for dens egen horisont.

Om BogForum

Aarhus Universitetsforlag deltager hvert år på bogmessen med de bøger, som er udkommet i løbet af året. En stor del af programmet udgør forskere fra Arts, der i dialog med forfattere, anmeldere, politikere og journalister sætter egne værker og forskning i en bredere samfundsdebat. Her er en oversigt over de forskere, der skal på scenen med deres bøger:

• Nina Christensen interviewes af Klaus Rothstein om hendes bog: Videbegær.
  • Bertel Nygaard i samtale med P1’s Mikkel Krause-Jensen om bogen: Revolution – modstand og brud.
  • Lektor Frits Andersen og professor Svend Erik Larsen fortæller om litteraturens rejse ud i verden.
  • Lektor Anne Marie Pahuus møder Sten Tiedemann til en snak om filosofi og kærlighed
  • Postdoc Mathias Clasen snakker om virkelige og indbildte monstre med forfatter Knud Romer.
  • Professor Hans-Jørgen Schanz i samtale med Søren Pind om begrebet ”Frihed.”
  • Lektor Dan Ringgaard i samtale med Jørgen Leth og Lars Bukdahl om ”Samlede digte”, ”Et hus er mere end en ting. Det uperfekte menneske 3” og ”Stoleleg”.
  • Lillian Munk Rösing, Erik Skyum-Nielsen, Bo Tao Michaëlis introducerer til litteraturens store karakterer.

Yderligere information:

-        Book en billet til bogforum.

Læs også:

-        Interview med Nina Christensen om: Videbegær