International virksomheds­kommunikation i tysk

Kommende arrangementer på Tysk

Nyheder fra instituttet

03.03.2017 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Forskere sætter fokus på lydkunst i kulturbyen

Du kender lyden af en bil. Og lyden af P3. Men har du nogensinde lagt mærke til alle lydene i en skov? Eller lyden af ingenting? To forskere fra Institut for Kommunikation og Kultur vil åbne vores ører for lydenes mangfoldige verden.

08.03.2017 | Medarbejdere, sitespecifikke, Tysk og Romanske sprog, Spansk

Mindeord for Ken Henriksen

På instituttets vegne vil vi gerne sige en dybtfølt tak for indsatsen. Personligt er vi begge dybt taknemmelige for at have fået lejlighed til at samarbejde med Ken. Hans varme menneskelighed, tankekraft, klarsyn i uddannelsesmæssige forhold og sociale intelligens har været til stor inspiration. Hans virke på instituttet vil ikke blive glemt.

Samtlige 240 pladser var revet væk i Peter Bøgh Auditoriet i IT-byen Katrinebjerg, da Aarhus Universitet fredag eftermiddag var vært for Katrinebjerg Karrieredag. (AU-Foto, Melissa Bach Yildirim)

19.04.2017 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

76 virksomheder og 600 it-studerende samlet på Katrinebjerg

Det summede af liv i it-byen Katrinebjerg, da 76 virksomheder og organisationer mødte op for at tiltrække den rette arbejdskraft. Studerende stod i kø for at vise deres CV, fortælle om deres uddannelsesbaggrund og connecte via LinkedIn.

03.05.2017 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Jobsøgning - nu med portfolio

Med en portfolio i din jobsøgning kan du vise, hvordan du tænker, og hvilken værdi du skaber. Det var et af hovedbudskaberne, da to medarbejdere fra Designit afholdte en workshop om, hvordan man kan opbygge sin egen portfolio.

I fremtidens skole skal børn kunne skabe it og ikke bare være brugere af den. Det skal et kommende valgfag sikre, som en ny rådgivninggruppe under undervisningsministeren har til opgave at komme med input til. Foto: Simon Jeppsen

16.05.2017 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Ny rådgivningsgruppe skal gøre undervisningsminister klogere på digital læring

Forskere og digitale eksperter fra erhvervslivet går sammen om at få teknologiforståelse på skoleskemaet. Professor Ole Sejer Iversen deltager fra Aarhus Universitet

DREAM BANKING: Udfordring: Mange mennesker går rundt med drømme, uden at de tager initiativ til at finde ud af, om de kan realisere disse drømme økonomisk. Løsning: En app der visualiserer deres drømme og viser dem, hvor langt de er i deres opsparing, og dermed hvor tæt de er på at realisere drømmen. Som en sidegevinst får bankrådgiveren en uvurderlig indsigt i kunden og kan forbedre sin rådgivning.
THE CHARITABLE MICRO DONATION:Udfordring: Hvordan gentænker man velgørenhed i et pengeløst samfund? Løsning: En applikation til Mobile Pay giver dig mulighed for at donere 50 øre, hver gang du alligevel har en transaktion i gang. Der er mulighed for at vælge mellem forskellige humanitære organisationer og ændre beløbets størrelse. 
ALBERT: Udfordring: Hvordan lærer vi børn om værdien af penge i et pengeløst samfund? Løsning: En digital sparebøsse ved navn Albert skal være familiens fælles sparebøsse. Forældrene kan tilgå den via deres smartphones og sætte et fælles mål for en ting familien gerne vil spare op til. Barnet har et kontaktløs kort, så det kan følge med i hvor langt familien er nået i opsparingen.
THE ONE-STOP ECONOMY EXPERIENCE: Udfordring: Økonomiske beslutninger er ofte forbundet med mange bekymringer og tvivl, om man nu vælger det rigtige. Det får enten mange bankkunder til at gå i gang med deres egen research eller helt at holde sig fra at handle. Løsning: En webapplikation skal give brugeren et overblik over processen og en tydelighed omkring, hvornår der bliver tænkt med henholdsvis hjertet og hjernen.     
SAVE IT BY CASH: Udfordring: Mange unge har en opsparingskonto, men de sætter ikke systematisk penge ind. Hvordan udvikler vi en sund opsparingskultur hos de unge? Løsning: En digital sparegris som kun kan tilgås via sin ejer via fingeraftryk. Ejeren sætter et mål op for det beløb han/hun gerne vil spare op. Udviklingen kan følges visuelt på boksen.

31.05.2017 | Studerende, Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Studerende designer fremtidens digitale betalingsløsninger

Studerende fra Digital Design bød et panel af udviklere fra Danske Bank på digitale inspirationer til fremtidens betalingsløsninger og et indblik i danskernes forhold til penge. Med den stigende digitalisering får bankerne brug for nye kompetencer til at gentænke fremtidens betalingsløsninger

07.06.2017 | Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik, Priser

Lektor Peter Bakker modtager pris for sin indsats for døve

De sidste tre år har døve og hørende studerende fra hele verden kunne komme på en International Summer School på Aarhus Universitet, som udbydes på tegnsprog. Manden bag initiativet er Lektor i Lingvistik Peter Bakker, og han har modtaget en pris fra Danske Døves Landsforbund. Hør ham fortælle hvilke personlige og professionelle intentioner, der…

Unge kræftramte kan have gavn af at skrive deres egen sygdomsfortælling for at skabe orden i det kaos, som en alvorlig sygdom typisk bringer med sig. I et nyt europæisk projekt skal internationale forfattere ud på hospitalerne og inspirere de unge patienter til at skrive deres egen livshistorie.Foto: Colourbox

29.06.2017 | Nordisk, Vikingestudier og Oplevelsesøkonomi

Litteratur skaber social værdi i nyt europæisk samarbejde

I et nyt europæisk samarbejde skal forfattere præsentere litteratur på steder, hvor den ikke plejer at være og for et publikum, som ikke plejer at læse den, så kræftpatienten, fængselsfangen eller flytningen bliver inspireret til at skrive deres egen livshistorie.

Viser resultater 51 til 58 ud af 58

Forrige 1 2 3 4 5 6

Om International virksomhedskommunikation i tysk

Studiets fokusområde er kommunikation i virksomheder og organisationer, der samarbejder med tysktalende lande, eller som har tysk som arbejdssprog. På studiets profilkurser arbejdes der med oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster inden for forskellige virksomhedskommunikative genrer og teksttyper som fx hjemmesider, pressemeddelelser, tekniske og juridiske beskrivelser og mails. Som et naturligt supplement hertil undervises der i den kontekst, som teksterne produceres i, og som har betydning for udformningen og brugen af disse. Det drejer sig fx om samfundsforhold i tysktalende områder, tysktalende markeder, herunder markedsanalyse, segmentering og positionering, virksomhedens organisering og public relations.

Forskningsmiljø

Undervisningen i studiets fokusområde baserer sig på den forskning, der udføres i International virksomhedskommunikation i afdelingen. Omdrejningspunktet herfor er de kommunikative problemstillinger, der har at gøre med forskellige former for virksomhedskommunikation generelt og i sprogspecifikke områder. Dette inkluderer kommunikative problemstillinger i relation til international og interkulturel markedskommunikation, leksikografi, oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster i fag- og videnskommunikative sammenhænge.

Inden for markedskommunikation forskes der i virksomhedernes kommunikative udførelse af aktiviteter ud fra en kulturel synsvinkel. Inden for leksikografi forskes der i leksikografiske værktøjer og behovstilpasset tilgang til information. Inden for oversættelse, tolkning og udarbejdelse af fagkommunikative tekster forskes der fx i tekster på virksomhedshjemmesider, juridiske, tekniske og finansielle tekster, samt i oversættelsesprocesser, brugen af sprogteknologiske værktøjer og oversættelsessociologiske problemstillinger. Et andet fokuspunkt er skabelse og formidling af videnskabelig viden i studerendes relevante skrive- og oversættelsesprocesser.

Nyeste Publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel