Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Kursus: Strategisk kommunikation
på digitale platforme

Strategisk kommunikation på digitale platforme

Foto: AU Foto

Kurset er for dig, der ønsker:

  • den seneste forskningsbaserede viden om, hvordan du kan arbejde strategisk med digital kommunikation
  • nye indsigter, der gør dig bedre i stand til at planlægge og eksekvere din virksomheds eller organisations kommunikation på digitale medier og platforme.

Fokus vil være på, hvordan digitale forandringer i samfundet udfordrer organisationers konventionelle kommunikationsstrategier og -praksisser og giver mulighed for at gå i dialog med målgrupper på nye måder.

Hvad får du ud af at deltage på kurset?

På kurset Strategisk kommunikation på digitale platforme får du:

  • Forståelse for de strategiske muligheder og udfordringer, som udbredelsen af digitale medieteknologier udgør for virksomhedens eller organisationens kommunikation:
    • Hvordan spotter du fx relevante digitale trends - og hvornår skal du hoppe med på dem?
    • Hvordan tackler du de udfordringer, der følger med demokratiseringen af kommunikation på digitale medier - hvornår skal du fx gå i dialog med kritiske stemmer, og hvordan? Hvilke faldgruber er der?
  • Teoretiske og praktiske kompetencer, der klæder dig på til at planlægge og eksekvere den løbende dialog med din virksomheds eller organisations forskellige målgrupper via digitale medier og platforme.
  • Indblik i rammerne for digital dialog og interaktion:
    • Hvad er dialog for en størrelse?
    • Hvordan og hvornår bliver dialogen strategisk?
    • Hvad vil det sige at interagere med målgrupper via digitale medier?
  • Idéer og redskaber til hvordan du omsætter indsigter til indhold: Hvordan kan du bruge viden om dialog og interaktion til at producere materiale, der får din målgruppe til at reagere og deltage i den digitale kommunikation?
  • Et individuelt sparringsmøde på 1 time med underviseren om en konkret kommunikationsudfordring.

På kurset arbejder vi med digitale platforme, netværk og applikationer som:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok

Vi dykker ned i dialogens mange facetter i forhold til digitale medier generelt og i forhold til de forskellige platformes, netværks og applikationers unikke karakteristika.

Målgruppe

Kurset er målrettet dig, der arbejder med digital kommunikation i praksis og gerne vil blive bedre til at bruge digitale platforme strategisk i din virksomheds eller organisations kommunikation.

Undervisningsdatoer

Kurset varer to dage: Fredag den 11. marts og fredag den 1. april 2022, begge dage kl. 9.00-15.30.

Imellem kursusdagene afholdes et 1 times sparringsmøde med underviseren om en konkret kommunikationsudfordring.

Kurset foregår med fysisk fremmøde i Aarhus på kursusdagene, men sparringsmødet kan både være fysisk og online.

Underviser

Trine Susanne Johansen, lektor på Engelsk Erhvervskommunikation ved Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet, hvor hun bl.a. forsker i strategisk kommunikation, branding, virksomhedsidentitet og fællesskaber.    

Undervisningsform

Undervisningen vil foregå som en blanding af underviseroplæg, diskussion og øvelser, og omdrejningspunktet er muligheder og udfordringer fra din egen hverdag.

Kurset varer to dage med tre uger imellem. I den mellemliggende periode arbejder du med en opgave med udgangspunkt i en konkret kommunikationsproblemstilling fra din egen virksomhed eller organisation. I perioden vil du blive tilbudt 1 times sparringsmøde med underviseren om den konkrete kommunikationsudfordring.

Kurset afholdes med fysisk fremmøde på kursusdagene, men sparringsmødet kan både være fysisk og online.


Forplejning

Kursusprisen er inkl. frokost, kaffe/te og frugt om formiddagen og eftermiddagen.

Kontakt

Vejledning om tilmelding og fakturering

Efter- og Videreuddannelse, Arts Studier
Tlf.: 8716 1097
E-mail: evu.arts@au.dk

Spørgsmål til det faglige indhold på kurset

Trine Susanne Johansen, lektor
E-mail: tsj@cc.au.dk