Maja Barsøe og Kathrine Hejborg Kristensen

Portræt af to alumner
Maja Barsøe og Kathrine Hejborg Kristensen er nyansatte museumsinspektører på Vendsyssel Kunstmuseum. Maja Barsøe er ansat som forskningsinspektør og Kathrine Hejborg Kristensen som formidlingsinspektør, og de startede begge i deres nye job den 1. juni. Her fortæller de lidt om, hvor det er at begynde i et nyt job og fordelene ved at være nyansat…

Første uge i det nye job
Vores første arbejdsdag var fyldt med informationer og indtryk. Dagen sluttede af til Kulturnat i Hjørring med en festlig indvielse af Uffe Isolottos kunstneriske udsmykning af Vendsyssel Teater. Senere på ugen tog vi på en inspirations- og researchtur til en række af Vendsyssels museer, kulturinstitutioner og oplevelsescentre. I løbet af ugen begyndte vi at finde os til rette på museet og tog fat på arbejdsopgaverne. Maja tog til møde på Skagens Kunstmuseer for at bese en række værker, som skal indlemmes i Vendsyssel Kunstmuseums samling. Kathrine drog til København for at møde billedkunstner Cecilia Westerberg, der fra september er aktuel på Vendsyssel Kunstmuseum med sanseudstillingen Alkymistens Laboratorium.

Det vi glæder os mest til

Maja: At kuratere en udstilling – fra konceptualisering over finansiering og endelig realisering. Jeg glæder mig til at arbejde mig gennem alle de processer, der går forud for en udstilling for til sidst at kunne præsentere resultatet for publikum.

Kathrine: Mest af alt ser jeg frem til at sætte mit præg på museet. Man skal udfordres og forundres, når man besøger Vendsyssel Kunstmuseum – og besøget skal gerne fæstne sig i bevidstheden efterfølgende. I min dobbeltrolle som museumsinspektør og formidlingsansvarlig vil jeg ydermere igangsætte tiltag, der skal bidrage til at fremhæve museet som en synlig, relevant og attraktiv ressource.

Hvad bliver de største udfordringer?

Maja: En fælles udfordring for os bliver at leve op til de forventninger, der følger med, at museet for første gang har to inspektører. Vi har hver vores ansvarsområde, men ser det som en fælles opgave at løfte museets formidling og forskning. For mig er museal forskning et nyt arbejdsområde, så jeg står over for en spændende opgave som forskningsansvarlig inspektør.

Kathrine: Jeg er bevidst om, at der følger både tillid, ansvar og forpligtelser med min ansættelse. Jeg vil stræbe efter at opretholde og udvikle museets fortsatte position som ét af Hjørring Kommunes mest betydningsfulde, kulturelle fyrtårne – en udfordring, der både er væsentlig og stor, men også vigtig og nødvendig.