Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

International virksomheds­kommunikation i tysk

Kommende arrangementer på Tysk

Ingen nyheder i denne liste

Nyheder fra instituttet

17.05.2016 | Priser, Studerende, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab, Nordiske Studier og Oplevelsesøkonomi

To studerende fra IKK vinder pris for nyt koncept for Bispetorv i Aarhus

To studerende fra oplevelsesøkonomi og digital design på Aarhus Universitet har vundet studenterkonkurrencen ved Media Architecture Biennalle 2016.

10.02.2016 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Institut for Kommunikation og Kultur udnævner fem nye MSO-professorer

Fem forskere ved Institut for Kommunikation og Kultur er udnævnt til professor MSO (med særlige opgaver)

Foto: Lise Balsby (AU Foto)

08.02.2016 | Arts, CC

Ny kandidatuddannelse sætter fokus på interkulturelle kompetencer

Faculty of Arts, Aarhus Universitet udbyder fra sommeren 2016 en kandidatuddannelse i interkulturelle studier med fem sproglige specialiseringer på Institut for Kommunikation og Kultur.

Foto: Lars Kruse/AU Foto

29.01.2016 | Uddannelse, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Ny uddannelse skal styrke lærernes digitale kompetencer

Mange lærere og pædagoger mangler kompetencer til at undervise i digitale designprocesser, viser forskningsprojektet Fablab@School.dk. Derfor har Aarhus Universitet nu oprettet en efteruddannelse i Digital fabrikation og designtænkning i samarbejde med tre kommuner.

27.01.2016 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Stor bevilling til forskning i overvågningsteknologi

Aarhus Universitets Forskningsfond har givet en bevilling på 2,65 millioner kroner til et forskningsprojekt, der skal undersøge overvågning i nære relationer.

15.01.2016 | Litteraturhistorie og Retorik, Litteraturhistorie

Svend Erik Larsen, professor emeritus i Litteraturhistorie, modtager et fornemt kinesisk gæsteprofessorat

Svend Erik Larsen har modtaget et Yangtze River Chaired Visiting Professorship ved School of Literature and Journalism, Sichuan University, Chengdu fra 2016 til 2019.

Pressefoto: Mathilde Bech

09.12.2015 | Priser, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Michael Böss og Martin Brynskov får konferencepriser fra Aarhus Kommune

To Arts-forskere modtog i denne uge en pris hos borgmesteren for deres arbejde med at skabe internationale konferencer i Aarhus.

25.11.2015 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

1, 5 millioner kroner til by-eksperimenter i Aarhus

I starten af året blev et nyt stort EU-projekt skudt i gang ved en workshop, hvor navnet på det nye projekt og visioner bag projektet, blev præsenteret. OrganiCity er navnet på EU-projektet og i spidsen for det internationale forskningsprojekt står lektor Martin Brynskov fra Informationsvidenskab på Aarhus Universitet.

02.10.2015 | CC

Per Stounbjerg er konstitueret institutleder

Lektor, dr.phil. Per Stounbjerg er konstitueret institutleder for Institut for Kommunikation og Kultur. Han afløser institutleder Niels Lehmann, der er konstitueret prodekan for uddannelse på Arts.

01.10.2015 | CC

STAND-UP RESEARCH: Sprogspørgsmål i en "cowboyder-hat"

Hvad betyder ”lige” lige? Og hvorfor siger nogen ”cowboyder”? Seks sprogforskere fra IKK kastede sig ud i at besvare sproglige spørgsmål til Stand-Up Research den 1. oktober.

Viser resultater 51 til 60 ud af 76

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 Næste

Om International virksomhedskommunikation i tysk

Studiets fokusområde er kommunikation i virksomheder og organisationer, der samarbejder med tysktalende lande, eller som har tysk som arbejdssprog. På studiets profilkurser arbejdes der med oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster inden for forskellige virksomhedskommunikative genrer og teksttyper som fx hjemmesider, pressemeddelelser, tekniske og juridiske beskrivelser og mails. Som et naturligt supplement hertil undervises der i den kontekst, som teksterne produceres i, og som har betydning for udformningen og brugen af disse. Det drejer sig fx om samfundsforhold i tysktalende områder, tysktalende markeder, herunder markedsanalyse, segmentering og positionering, virksomhedens organisering og public relations.

Forskningsmiljø

Undervisningen i studiets fokusområde baserer sig på den forskning, der udføres i International virksomhedskommunikation i afdelingen. Omdrejningspunktet herfor er de kommunikative problemstillinger, der har at gøre med forskellige former for virksomhedskommunikation generelt og i sprogspecifikke områder. Dette inkluderer kommunikative problemstillinger i relation til international og interkulturel markedskommunikation, leksikografi, oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster i fag- og videnskommunikative sammenhænge.

Inden for markedskommunikation forskes der i virksomhedernes kommunikative udførelse af aktiviteter ud fra en kulturel synsvinkel. Inden for leksikografi forskes der i leksikografiske værktøjer og behovstilpasset tilgang til information. Inden for oversættelse, tolkning og udarbejdelse af fagkommunikative tekster forskes der fx i tekster på virksomhedshjemmesider, juridiske, tekniske og finansielle tekster, samt i oversættelsesprocesser, brugen af sprogteknologiske værktøjer og oversættelsessociologiske problemstillinger. Et andet fokuspunkt er skabelse og formidling af videnskabelig viden i studerendes relevante skrive- og oversættelsesprocesser.

Nyeste Publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel