Afdelingsseminar om praktisk-baseret uddannelse og forskning, Katrinebjerg 2.0 og inddragelsen af digitale metoder

Fredag den 15. januar 2021 afholdte afdelingen årets første seminar, hvor centrale elementer om fremtidens medievidenskabsuddannelse- og forskning blev diskuteret. Læs et resume af mødet her.

Det var tydeligvis glade og veloplagte medarbejdere, der fredag morgen ’mødte’ op til afdelingsseminaret i det virtuelle mødelokale. Selvom corona-restriktionerne forhindrede fysisk fremmøde, poppede velkendte ansigter op på Zoom, hvor kollegaerne under mødet kunne få lov til at hilse på hinanden. På dagsorden var blandt andet praktisk-baseret medieproduktion, fremtidens campus og inddragelsen af digitale metoder i undervisnings- og forskningsregi.

Øget praktisk fokus

Det første punkt på dagsordenen var et oplæg fra et task force under ledelse af Jakob Isak Nielsen, Mathias Bonde Korsgaard og Alan O’Leary, som siden sommeren 2019 har undersøgt, hvordan man i fremtiden kan benytte sig af praktisk-baseret forskning og undervisning.

Task forcen var kommet frem til, at afdelingen bør klarlægge sit DNA i forhold til andre institutioner såsom KU og SDU, der i større grad har integreret praktisk-baserede tilgange i deres daglige praksis. I oplægget blev tilgange såsom Video Graphic Critisism og Video Essays præsenteret som måder at inkorporere praktiske metoder i det akademiske arbejde. I fremtiden vil der blive indkaldt til en workshop, hvor konkrete initiativer vil blive udarbejdet.

Desuden var Sidse Prehn Thomsen fra Adorno Medieteknik inviteret til at fortælle om deres professionelle produktionsudstyr- og faciliteter, som studerende såvel som ansatte frit kan benytte sig af. Sidse påpegede, at hun - samt afdelingens øvrige ansatte - Allan og Peter, altid er behjælpelige i hele produktionsprocessen.

“Katrinebjerg 2.0” - Ny bygning til Medievidenskab og IKK

Det andet punkt på dagsorden var en status og brainstorming på byggeplanerne for IKKs nye bygning: “Katrinebjerg 2.0”. Her kunne Anne Marit Waade fortælle, at arkitektfirmaet snarligt vil påbegynde sit første udkast til en ny bygning for instituttets afdelinger, herunder Medievidenskab og Journalistik. Hertil havde Line Hassall Thomsen forberedt en alternativ “Walk and talk”, hvor kollegaerne kunne komme med inputs til, hvad de finder vigtigt i de nye omgivelser. Det var især ønsket om et bedre udendørsmiljø, som blev påpeget af afdelingens ansatte.

En afdeling førende inden for digitale metoder

Det sidste punkt på dagsordenen var tre oplæg om, hvordan digitale metoder kan og bliver inkorporeret på Arts. Til dette havde man inviteret Helle Strandgaard Jensen, Kristoffer Laigaard Nielbo og Birte Christensen-Dalsgaard. Formålet var med disse oplæg at inspirere afdelingen med konkrete initiativer, der kan bidrage til et øget fokus på digitale metoder.

Indledningsvist fortalte Helle, som er lektor på afdelingen for Historie og Klassiske Studier, hvordan digitale metoder er blevet en mere integreret del af deres forskning. Efterfølgende lavede Kristoffer, lektor på Center for Humanities Computing, et oplæg om centrale metodologiske problemer i forbindelse med ‘humanities computing’, herunder om biased data og ‘human-in-the-loop’-modeller. Slutteligt fortalte Birte, som er projektmanager på DIGHUMLAB, hvordan de kan supportere humaniora digitalt via deres website, som består af diverse digitale services.