Udfordring: Flere unge på museer

Kun 12-13 % af det samlede besøg på danske museer er mellem 14 og 29 år. Center for Museologi og Kulturstyrelsen tager i fællesskab udfordringen op

Hvis unge skal sætte deres ben på et museum kræver det aktiviteter og medbestemmelse i forhold til, hvad der skal opleves og læres. Det er konklusionen i en best practice publikation, som er udkommet fra Kulturstyrelsen.

Center for Museologi på Aarhus Universitet har bidraget til projektet, og samarbejdet har indtil videre resulteret i flere konkrete produkter:

• En kvalitativ målgruppeundersøgelse af unges museumsbrug, som er udarbejdet af Center for museologi og konsulentbureauet Damvad i fællesskab
  • ”Unge og museer”, som er en best practice publikation der tæller 21 gode eksempler på, hvordan museerne får flere unge som brugere
  • En konference den 16.-17. april hvor Kulturstyrelsen på baggrund af målgruppeundersøgelsen inviterer til en åben konference: ”Unge og museer” på Statens Museum for Kunst.

Få mere information om de 21 gode eksempler, målgruppeanalysen og konferencen i artiklen:

"Åhr, nej – ikke på museum”

Download:

Unges museumsbrug -målgruppeundersøgelsen