Studerende imponerer erhvervsprofiler på kun 30 timer

D. 2.-3. november 2018 foregik den første Cand.it. Case Competition nogensinde. De studerende havde lidt over et døgn til at levere, og de blev i høj grad bekræftet i, at deres faglighed har værdi for erhvervslivet.

40 cand.it.-studerende samledes for første gang til en case competition kun for cand.it.-uddannelser i Vestdanmark. Her viste de studerende erhvervslivet, herunder Rambøll og WelfareTech, hvad de kan udrette på 30 timer. Årets tema var ”Dit liv - din by - din fremtid” med fokus på to af FN’s verdensmål: #3 Sundhed og trivsel og #11 Bæredygtige byer og lokalsamfund.

Foto: Melissa B. Kirkeby, AU foto

Juryens erhvervsprofiler var imponerede

Igennem designprocessen på 30 timer fik de studerende sparring og input fra en række erhvervsrepræsentanter og iværksættere, og til sidst præsenterede hver gruppe deres forretningsmodel og koncept for en jury med fire erhvervsfolk. Da de studerende skulle pitche deres løsninger, blæste de juryen omkuld. Bo Høvedsgaard Iversen, som var en del af juryen, skrev følgende på sin Linkedin-profil:

"Super spændende løsningsforslag indenfor Sundhed og Fremtidens by med forretningsmodel og mock up lavet på 30 timer! Metoden kan vi alle lære meget af. Sikke dygtige og innovative studerende vi har."
Bo Høvedsgaard Iversen, Partner i Life-Partners A/S

Foto: Søren Kjeldgaard, AU foto - En gruppe pitcher for juryen. Bo Høvedsgaard Iversen ses til venstre i billedet.

De studerende følte det som et skulderklap, at erhvervsfolkene tog godt imod de studeredes proces og resultater. En af de studerende, Elisabeth, skrev efter arrangementet følgende på sin Linkedin-profil:

"Når man som studerende har brugt snart 5 år på at dygtiggøre sig og tilegne ny viden på universitetet, er det en lettelse at blive bekræftet i, at ens faglighed faktisk også har værdi i den virkelige verden - og ikke bare til en eksamen. Jeg ser frem til at blive en del af erhvervslivet til sommer!"
Elisabeth Ravn Adriansen, Cand.it.studerende på Webkommunikation, SDU

En anden studerende, Henrikke, var også henrykt over erhvervsprofilernes positive tilbagemeldinger:

"Det var fantastisk at opleve, hvordan en gruppe cand. it. studerende kan gå fra idé til koncept på blot 30 timer og samtidig præsentere et koncept med høj innovationsværdi. Jeg har fået en stor tiltro til vores kompetencer, idet responsen på præsentationerne bekræftede at erhvervslivet mangler og efterlyser profiler som vores."
Henrikke Kylén Pedersen, Cand.it.studerende på Digital design, AU

Bringer studerende og erhvervsliv tættere på hinanden

Formålet er at bringe de studerende og erhvervslivet tættere på hinanden. Dels ved at de studerende oplever, hvad erhvervslivet kræver af dem, og dels ved at vise erhvervslivet, hvor forskelligartede kompetencer man opnår på en cand.it.-uddannelse. Og der er selvfølgelig også lagt op til netværksdannelse både de studerende og erhvervslivet imellem.

”Vi vil gerne vise det brede spektrum af cand.it.-uddannelser, vi har i Vestdanmark. Uddannelserne har fokus på digital udvikling og innovation inden for mange forskellige arbejdsområder, og dét håber vi, at arrangementet hjælper med at vise”
Britta Ank Pedersen, Kommunikationschef, It-vest.

Foto: Søren Kjeldgaard, AU foto - En gruppe arbejder koncentreret

Konkurrencen er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og It-vest, og det er planen, at det skal gentages igen næste år. Følg med på arrangementets hjemmeside her, hvor vinderne også er offentliggjort.