Stenalderen kommer til live på Moesgaard Museum

På Moesgaard Museums nye permanente stenalderudstilling har publikum mulighed for at opleve en stenalderjagt på egen krop. CAVI, Center for Avanceret Visualisering og Interaktion, Aarhus Universitet, står bag den virtuelle installation.

Billede: Foto/medie afd. Moesgaard, Iga Kuriata

Den nye permanente stenalderudstilling på Moesgaard Museum tager gennem forskellige installationer publikum med på en rejse i stenalderen.

En af installationerne er en stammebåd. Her kan man opleve, hvordan jægerne brugte ild til at fange fisk, mens man hører havet bruse og tordenvejret nærme sig.

En følelse af magi

Når ilden gløder og ålen hopper op i stammebåden uden at publikum hverken bliver forbrændte eller våde, er fordi det er virtuelle lag, der er blevet tilføjet udstillingen. Det er CAVI, Center for Avanceret Visualisering og Interaktion, der, i samarbejde med M2Film, har gjort de fysiske objekter levende, så publikum får følelsen af, at det sker lige foran dem.

Teknikken bag kaldes for 3D projection mapping og dækker over, at man bruger en projektor til at vise virtuelle lag på fysiske objekter:

”På den måde kan man levendegøre og tilføje noget ekstra magi til fysiske objekter. Det gør også oplevelsesdimensionen større for publikum,” forklarer Morten Lervig, der er afdelingschef på CAVI, Aarhus Universitet.

Helt ind i stenalderen

Stenalderudstillingen imødekommer alle aldersgrupper. Der er noget for dem, som kan lide traditionelle udstillinger, hvor man går rundt og kigger og læser. Men der er også noget for dem, som vil opleve noget nyt og anderledes.

Stenalderudstillingen lægger op til at publikum interagere med den, da man, udover at stille sig i en stammebåd og lytte til forskere og fortællinger, blandt andet kan skyde med pile og tage virtuel reality briller på og komme helt ind i stenalderens verden.

”Vi synes jo, at det tekniske greb med at levendegøre 3D-objekter er helt oplagt at bruge i museumsverdenen. Det er noget, vi har arbejdet med i mange år og, vi synes, det er skønt, at der nu er et permanent eksempel på, hvad vi kan gøre med denne teknik,” fortæller Morten Lervig.

VOXPOP

Morten Rømer Holm:
”Stenalderudstillingen er den bedste udstilling, jeg nogensinde har set på et kulturhistorisk museum. Normalt kan jeg godt lide det traditionelle på et museum, altså hvor man kigger i montre og læser om gamle skikke – men jeg må sige, at jeg synes, de på Moesgaard har kombineret den traditionelle udstillingsmetode rigtig godt med nye metoder som eksempelvis virtuel reality og 3D-effekter. I stedet for udelukkende at læse en historiebog kan man også tage ind og se stenalderen med egne øje og mærke den på egen krop. Jeg så eksempelvis, at der var et bål i stammebåden og det første, jeg tænkte, var, at det kunne man ikke – men jeg fandt ud af, at man brugte ild som fiskemetode dengang, fordi fisk bliver tiltrukket af lyset. Paradoksalt nok har jeg selv prøvet at fiske efter ål med lys for mange år siden, og nu ved jeg, hvor metoden stammer fra.”

Thony Søndergaard:
”Jeg synes, at stenalderudstillingen er utrolig spændende og rigtig flot lavet. Den giver et levende indtryk af stenalderalderen på grund af interaktionen. Jeg har lyttet meget – og det jeg har lyttet til er klart og forståeligt. På den måde synes jeg, at den er til mange aldre – og det glæder mig, for mit barnebarn på 9 år synes også, at det er spændende at høre fortællingerne. Hun spurgte mig også, om hun måtte gå op i stammebåden. Det tiltrækker hende, fordi det virker levende på en eller anden måde.”

Orla Madsen:
”Jeg blev fanget af kystlandskabet, der forandrer sig i løbet af året, og landskabets udvikling i og efter istiden – det er rigtig godt lavet. Især den installation, hvor man kan se, hvordan isen smelter de sidste 20-30-tusinde år af istiden. Det tager ikke engang fem minutter, og så får man faktisk en fornemmelse af, hvordan landskabet forandrede sig. Det er faktisk lavet virkelig genialt.”

Niels Åge Giversen:
”Jeg synes, at stenalderudstillingen er imponerende og gennemført. Det er flot, at alle installationerne virker. Det er langt fra alle steder, at det gør det. Stenalderudstillingen er meget levende, selvom det er døde ting. Installationen med virtuel reality brillerne er meget imponerende – til sidst i fortællingen sidder man jo nærmest inde i stendyssen. Den med fiskeriet er også lavet fint. Man kan se, hvordan de stanger ålen og fanger fiskene – og jeg stod jo lige ved siden af. Det er lige før, at jeg selv var med til at fange ål og fisk.”

FAKTABOKS:

• Moesgaard Museums permanente stenalderudstilling blev officielt åbnet af Hendes Majestæt Dronningen den 7. oktober 2016, mens den blev åbnet for offentligheden dagen efter.
  • Center for Avanceret Visualisering og Interaktion, CAVI har arbejdet tæt sammen med Moesgaard Museum og film- og animationsfirmaet M2Film M2Film om installationen i stenalderudstillingen.
  • Ved installationen med stammebåden, bliver der vist tre forskellige eksempler på jagt:
    • Ved passiv jagt fanger man fisk ved hjælp af en ruse
    • Ved aktivt jagt stanger man med brug af lyster og ild, som skal få fisk til at komme tæt på
    • Ved jagt med marsvin gør man brug af spyd
  • Det er ikke første gang, at CAVI samarbejder med Moesgaard Museum. CAVI har før bidraget til en særudstilling ”Den Første Kejser – Kinas Terrakottahær” med en interaktiv terrakottakriger, hvor publikum havde mulighed for at farvelægge en af terrakottakrigernes dragter. Denne udstilling var ikke permanent i modsætning til stenalderudstillingen.

Yderligere information:
Morten Lervig, Afdelingschef
Institut for Kommunikation og Kultur – Center for Avanceret Visualisering og Interaktion
Mail: lervig@cavi.au.dk
Fastnet: +4587156347