Seminar om virksomhedsmuseer - en overset museumstype?

Seminaret er rettet mod museumsforskere, studerende med interesse for emnet og naturligvis virksomhedsmuseerne selv. Men alle med interesse for emnet er velkomne, og det er gratis for alle

Tirsdag 15. november 2016,  kl. 13:00 - 16:00

Mødelokale på AU, M2, bygn. 1421, Fredrik Nielsens Vej 4, 8000 Aarhus C

Virksomhedsmuseer er et emne eller en museumstype, der i dansk sammenhæng og i den danske museologiske faglitteratur har fået begrænset opmærksomhed. Det er på trods af, at der findes flere store danske virksomhedsmuseer, der hvert år besøges af mange tusinder gæster. Et af de kendte er f.eks. Carlsberg Visit, mens A.P. Møller-Mærsk på sit hovedkontor på Esplanaden har et mindre kendt museum, som bl.a. indeholder Mærsk Mc-Kinney Møllers fars kontor, som benyttes, når nye medarbejdere skal introduceres for virksomhedens historie og værdier. I Danmark har de museologiske fagfolk først og fremmest fokuseret på de statslige og statsstøttede museer og deres kulturpolitiske og historiske kontekst.

På dette seminar med titlen ”Virksomhedsmuseer – en overset museumstype?” sætter Dansk Center for Museumsforskning fokus på dels virksomhedsmuseet som type, dels om der er særlige træk ved virksomhedsmuseer, der adskiller dem fra andre museumstyper. Seminaret er gratis for alle, og det er rettet mod museumsforskere, studerende med interesse for emnet og naturligvis virksomhedsmuseerne selv.

Program:

Del I:
Kl. 13.00-13.05: Velkomst og praktiske oplysninger v/ lektor, Ane Hejlskov Larsen, Institut for
Kommunikation og Kultur, Center for museologi, Aarhus Universitet

Kl. 13.05-13.15: Introduktion. ”Virksomhedsmuseer – en overset museumstype?”v/ lektor Lars Bisgaard,
Syddansk Universitet

Kl. 13.15-14.00: ”Virksomheder og deres ønske om at “nyttiggøre" historien” v/ Kristoffer Jensen, post.doc., museumsinspektør, Danmarks Industrimuseum, Horsens
Spørgsmål til Lars Bisgaard og Kristoffer Jensen. Ordstyrer Ane Hejlskov Larsen

PAUSE: Kaffe/te, kage og frugt til alle

Del II:
Kl.14.15-14.45 : ”A.P. Møller – Mærsk Museet – en historiefortælling til internt brug. Om historien bag
etableringen af et museum i 1980, om den daglige brug og om tankerne bag den seneste opdatering, som åbner primo 2017” v/ arkivleder Henning Morgen