”Psykologisk dybde i menneskers mest banale handlinger”

Steen Bille Jørgensen, lektor i fransk, svarer på spørgsmål om forfatteren Delphine de Vigan, som han skal interviewe til arrangementet Authors in Aarhus i Aulaen den 21. september.

Hvorfor skal man læse Delphine de Vigans bøger?

Steen Bille Jørgensen, lektor i fransk på Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet

- Delpine de Vigan er for alle med interesse for autofiktion. Hun har et skarpt blik for menneskelige relationer og stor evne til at antyde psykologisk dybde i menneskers mest banale handlinger. Bøgerne er lettilgængelige men ikke lette helt at lægge bag sig!

- Hun skriver sig ind i en lang fransk tradition fra Michel Leiris over Louis Aragon til Annie Ernaux. Hun bidrager til en tendens med romaner, der på en gang formår at skabe reel suspense og på bedste formalistiske vis leger med at vise og maskere på én gang.

Hvilken bog skal man nå at læse inden foredraget?

- Under samtalen skal det fortrinsvis handle om De Vigans seneste roman Baseret på en sand historie, der handler om forfatteren Delphine, hvis liv gradvis overtages af kvinden L. Bogen har klare thriller-kvaliteter, men tilbyder også tanker om romanen, realisme og antyder på flere måder intertekstuelle kneb som referencer til Stephen King og antydninger af Calvinos leg med læseren.

"Bogen har klare thriller-kvaliteter, men tilbyder også tanker om romanen, realisme og antyder på flere måder intertekstuelle kneb som referencer til Stephen King og antydninger af Calvinos leg med læseren." - Steen Bille Jørgensen om bogen 'Baseret på en sand historie" af Delphine de Vigan

- Bogen skal samtidig læses i forlængelse af Alt må vige for natten, hvor moderens død bliver afsættet for Delphines detektiviske ”undersøgelse” af familieforhold og tragiske hændelser, der forties og aldrig fortælles.

Hvad vil du spørge forfatteren om?

- I mødet med forfatteren vil der blive spurgt til, hvordan hendes forfatterskab har formet sig, hvilke konsekvenser det har haft at blive eksponeret i medierne som følge af hende enorme succes, hvad écriture féminine (efter bl.a. Duras) betyder for hende, hvorfor hun bruger fotografier og billeder så meget i sine fortællinger, om man kan se hendes forfatterskab som et forsøg på at ophæve modsætningen mellem svaghed og styrke, hvordan hun ser menneskelige relationer baseret på indforståethed, fjendskab, venskab, moderskab, kærlighed, om mennesket grundlæggende er ensomt og konfronteret med sig selv.

Kan man følge med, selvom man ikke kan forstå fransk?

- Interviewet kommer fortrinsvis til at handle om bøgerne Baseret på en sand historie, Alt må vige for natten og No og mig (alle oversat til dansk). Selvom samtalen forløber på fransk er det muligt at følge med, da der vil være både resumeer og oplæsning på dansk.

Om arrangementet:

Tid: Onsdag den 21. september, kl. 19-20.30

Sted: Aulaen, Aarhus Universitet, Nordre Ringgade 4, 8000 Aarhus C

Pris: 70 kr. (Studerende: 50 kr.)

Læs mere og køb billet her

Authors in Aarhus er et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Aarhus Kommunes Biblioteker. Authors in Aarhus præsenterer hvert år en række internationale forfattere på Dokk1 med det formål at give regionen et nuanceret udblik til verden gennem litteraturen.

FØLG AUTHORS IN AARHUS PÅ HJEMMESIDEN OG FACEBOOK