Ph.d.-studerende fra nordisk modtager EliteForsk-rejsestipendium 2015

I dag uddeles dette års EliteForsk-priser. Ud over de fem EliteForsk-priser uddeler uddannelses- og forskningsministeren 20 EliteForsk-rejsestipendier. Et af rejsestipendierne går til Simona Zetterberg Gjerlevsen fra nordisk.

-Mit forskningsområde spænder over flere felter. Jeg arbejder med fiktionalitetsteori, der er teorien om evnen til at kunne kommunikere noget opfundet. Fiktionalitet er tidligere blevet set som en kvalitet, der alene lægger sig til generisk fiktion, men bliver nu også undersøgt indenfor mange andre ikkelitterære og ikke-fiktive genrer. Det andet store forskningsfelt, jeg beskæftiger mig med, er romanhistorien, siger Simona Zetterberg Gjerlevsen, der i dag modtager et rejsestipendium på 200.000 kroner.

EliteForsk-rejsestipendier går til talentfulde, unge ph.d.-studerende, som får mulighed for at studere for en kortere eller længere periode på et af de allerbedste internationale universiteter inden for deres respektive fagområder.

- Vi har en stor talentmasse af unge forskere i Danmark. Dem skal vi udfordre og vi skal give dem muligheder for at udfolde deres talent. EliteForsk-rejsestipendierne er både en stor hæder og en unik mulighed for, at de unge forskere kan tage ud i verden og blive endnu klogere på deres forskningsfelt, siger Sofie Carsten Nielsen.

Læs portræt af  Simona Zetterberg Gjerlevsen

Følg EliteForsk-prisoverrækkelsen på Twitter via #eliteforsk