Nordisk forskning skal være synlig for det danske kulturliv

Louise Ejgod Hansen, der til daglig er lektor i dramaturgi og forskningsleder ved Center for Kulturevaluering, bliver ny redaktør på Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift

Louise Ejgod Hansen, forskningsleder ved Center for Kulturevaluering, overtager posten som redaktør for Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift. I en tid, hvor brancheorganisationer, Kommunernes Landsforening og en række politiske partier argumenterer for behovet for mere viden om kulturens værdi og effekterne af kulturpolitik er det godt nyt. Der vil i de kommende år være en ekstra mulighed for, at relevant, nordisk forskning bliver synlig for det danske kulturliv. Også på forskningssiden er det en god nyhed, at redaktionen nu har hjemme i Danmark.

Redaktør Louise Ejgod Hansen udtaler:

”Den kulturpolitiske forskning står ikke så stærkt i Danmark som i vores nordiske nabolande. Det er mit håb, at flere danske forskere ser muligheden for at publicere i tidsskriftet, og at vi dermed får øjnene op for flere kulturpolitiske aspekter af den forskning, der bedrives herhjemme.”

Ud over forskningsartikler rummer Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift også anmeldelser og perspektivartikler, der i en mere debatterende form kan rejse kulturpolitiske temaer.

Om Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift

Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift udkommer to gange årligt og er offentligt tilgængeligt her: https://www.idunn.no/nkt  Tidsskriftet behandler en løbende temaer af kulturpolitisk relevans. Det seneste nummer fra efteråret 2020 omhandlede således instrumentalisering af kulturen. Det første nummer i 2021 udkommer i juni 2021.

Tidsskriftet udkom første gang i 1997 og har gennem årene haft en afgørende betydning for at samle den nordiske kulturpolitiske forskning. De mange ligheder, der ikke mindst skyldes den velfærdsbaserede kulturpolitik og traditionen for i vidt omfang at støtte borgernes adgang til kunst og kultur, gør det oplagt at samle den eksisterende forskning i et fællesnordisk tidsskrift.

Louise Ejgod Hansen
Institut for Kommunikation og Kultur - Dramaturgi