Museet som socialt rum

Stafet om den fagfællebedømte udstilling fortsætter

Onsdag 27. oktober 2021,  kl. 11:30 - 13:00

Lokale følger

Hvis man gerne vil deltage, så kontakt venligst videnskabelig assistent Lærke Maria Funder Andersen: klalmf@cc.au.dk

Christian Rasmussen og Martin Brandt Djupdræt, fra Den Gamle By:

Museet som socialt rum

Hvordan kan vi evaluere udbyttet af udstillinger i forhold til den sociale oplevelse og læringen? I de sidste år har Den Gamle By undersøgt, hvordan museer kan være velfungerende sociale rum og hvad det betyder i forhold til læring. Det er sket i det Nordplus finansierede projekt Increased Learning Through Social Spaces, der er et samarbejde mellem Regionsmuseet Skåne, Nordiskt Centrum för Kulturarvspedagogik i Östersund, Den Gamle By og Sydøstnorsk Universitet. Projektet har analyseret omkring 30 udstillinger og foreslår syv overordnede måder at skabe sociale rum i udstillinger. Derudover er der i projektet også afprøvet en række metoder til at afdække den læring, der sker gennem museets sociale rum.

Museumsinspektør Christian Rasmussen og overinspektør Martin Brandt Djupdræt fra Den Gamle By har begge været en del at projektet projekt Increased Learning Through Social Space.

Om stafet 2021:

Museologisk Forskningsprogram har i løbet af 2021 dannet rammen om en stafet med det overordnede formål at designe en eller flere procedurer for fagfællebedømmelse af udstillinger. Initiativtagerne til stafetten er Lærke Maria Andersen Funder og Kamma Overgaard Hansen, der i en årrække har arbejdet med museer, udstillinger og forskningsbegreber. Følgende spørgsmål er blevet rejst og diskuteret: Hvad betyder den traditionelle opdeling i forsknings- og øvrigt museumsarbejde for variationen i museernes forskning? Hvad betyder adskillelsen af forsknings- og øvrige museumsopgaver for museumsbrugernes oplevelse? Og er det muligt at udvikle andre metoder til at bedømme museernes forskningsarbejde