Melania Trump – en typisk republikansk førstedame

Den 8. november 2016 stemmer amerikanerne om en ny præsident i USA og dermed også, hvem der bliver USA's nye førstedame. Vi har spurgt Inger Hunnerup Dalsgaard, der forsker i amerikanske førstedamer, hvilken type førstedame Melania Trump kunne tænkes at blive.

Foto: Colourbox.

Hvis Donald Trump vinder årets præsidentvalg, bliver Melania Trump USA’s nye førstedame. Hendes profil er meget anderledes end den amerikanerne har været vant til de sidste otte år. Michelle Obama har været en aktivistisk førstedame, men ifølge Inger H. Dalsgaard, lektor i Amerikanske Studier ved Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet, vil Melania Trump gå i en anden retning.

”Melania Trump har det, der skal til for at blive en mere traditionel førstedame. Jeg forestiller mig slet ikke, at hun bliver så aktiv og udadvendt som Michelle Obama har været. Jeg har en forventning om, at Melania Trump vil stå mere i baggrunden og gå mere op i at vedligeholde og indrette Det Hvide Hus og planlægningen af de sociale aktiviteter – fremfor at være på talkshows og fremme en sag,” fortæller Inger H. Dalsgaard.

En republikansk førstedame

Ifølge forskeren viser historien, at førstedamerne kan opdeles i partistereotyper – og Melania Trump passer næsten perfekt i skabelonen for den republikanske førstedame.

”Amerikanerne har haft mange demokratiske førstedamer, som har været aktive og politisk engagerede. Så har de haft republikanske førstedamer, som var mere stille – de smiler og ser beundrende på deres mænd. Man forestiller sig ikke, at de har dybe politiske samtaler med dem,” uddyber hun og tilføjer, at det nødvendigvis ikke er dårligt at være en tilbagetrukken førstedame:

”Det er især ikke negativt, hvis man kigger på, hvor populære førstedamer er, som har den profil, som Melania Trump ser ud til at få. Laura Bush var også meget stille, men også meget populær. Hvis man ikke er ekstrem i sine holdninger, så kan man heller ikke fornærme særlig mange.”

En kvinderolle på et højere niveau

Ifølge Inger H. Dalsgaard kan førstedamens rolle sammenlignes med rollen som overhusmor: en gammeldags kvinderolle på et højere niveau, fordi det er på statens vegne. I nyere tid er der kommet en forventning om, at førstedamen også gør noget uden for Det Hvide Hus – for eksempel at støtte nogle interesseorganisationer eller påtage sig et projekt, som har en social hensigt.

Melania Trump har dog ikke givet udtryk for, hvad hendes mærkesag ville være, hvis hun bliver USA’s nye førstedame.

”Det ville være et problem, hvis hun slet ikke går ind og støtter noget. Hun ville være den første i lang tid, som ikke vil være kendt for at have taget en eller anden bestemt sag på sig – og det er usædvanligt,” fortæller Inger H. Dalsgaard.

Yderligere oplysninger:

Ph.D. og Lektor, Inger H. Dalsgaard