Lektor Lis Møller modtager Georg Brandes-Prisen

Lektor ved Litteraturhistorie, Lis Møller, modtager i dag Georg Brandes-Prisen for bogen ”Erindringens Poetik”, der sidste år også blev antaget som doktordisputats på Aarhus Universitet

I ”Erindringens Poetik” gennemgår Lis Møller, hvordan erindringsbegrebet og den brudvise jagt på identitet sammenbinder især den tyske og den engelske romantiske litteratur, ligesom begrebet om erindringen bygger bro fra litteraturen til psykologien og filosofien. Bogen blev antaget som doktordisputats sidste år på Aarhus Universitet og er værdsat og anerkendt som et oplysende værk, der er forbilledligt formidlet.

I dag modtager Lis Møller Georg Brandes-prisen for sin præstation. I begrundelsen lyder det blandt andet:

–Georg Brandes Prisen for 2011 tildeles lektor Lis Møller for et arbejde på højt internationalt niveau, der fremlægger et nyt syn på romantikken, idet hun fokuserer på erindringen og med intens indlevelse følger og fortolker de billeder, hvorigennem digterne fremstiller dette komplekse fænomen. Med suveræn stofbeherskelse og sikker sans for digtningens figurlige sprog beskriver Lis Møller erindringens funktion hos William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge og Thomas De Quincey og sætter forfatterne ind i en filosofihistorisk sammenhæng, der rækker tilbage til Platon og Aristoteles, Locke og Hume, men også bringes til at pege fremad mod William James, Sigmund Freud og Henri Bergson.

Med prisen følger 60.000 kr. Prisen er indstiftet af Litteraturkritikernes Lav i 1969 og uddeles en gang om året.

Prisen er en anerkendelse fra fagfæller

Prisen opfatter Lis Møller først og fremmest som en anerkendelse fra fagfæller:

–Jeg er meget glad og taknemmelig for prisen, som jeg opfatter som en anerkendelse fra fagfæller. Selv om jeg løbende har præsenteret dele af mit arbejde, har jeg ikke rigtig haft føling med, hvordan bogen ville blive modtaget. Jeg er helt elementært glad for, at der faktisk er nogen derude, der har haft udbytte og fornøjelse af at læse den, siger Lis Møller.

Listen over tidligere prismodtagere omfatter fremtrædende danske litteraturforskere. Senest modtog lektor Dan Ringgaard fra Nordisk Sprog og Litteratur, Aarhus Universitet, prisen for ”Stedssans”.

Læs omtale af ”Erindringens Poetik

Se Lis Møllers personlige hjemmeside