Kick-off på Design Case med Alm. Brand

Onsdag d. 19. februar præsenterede Alm. Brand årets Design Case inden for emnet HealthTech: How to put humans first in a digital age?

Alm. Brand præsenterer årets Design Case

Design Casen på Digital design og Informationsvidenskab blev i år stillet til 125 bachelor- og kandidatstuderende i designfagene Brugerdrevet design, Design, Designprojekt og Kreativitet i kunst og design.

Finanskoncernen Alm. Brand er partner på årets Design Case, da de håber at blive en aktør på fremtidens sundhedsområde. De ønsker at opnå indsigt og mulighed for at udforske og imødegå de store ændringer inden for HealthTech, som allerede er på vej. Her kan nye teknologier og en forståelse for brugerne spille en afgørende rolle.

Samarbejde mellem virksomhed og universitet

De studerende arbejder i hver deres fag med fremtidens digitale muligheder og forebyggelse inden for sundhedsområdet. Samarbejdet med en virksomhed i undervisningen bidrager med konkrete, virkelige udfordringer som er spændende for de studerende at arbejde med forklarer Rachel Charlotte Smith, som er underviser i faget Brugerdrevet design og er Associate Professor på Afdeling for Digital design og Informationsvidenskab:

"Vi har i en årrække inddraget erhvervslivet i vores undervisning, da vi mener det skaber en essentiel læring for de studerende. Desuden er det en god måde for universitet og arbejdsmarked at arbejde sammen, så vi kan lære af hinanden."

Foto: Tue Juelsbo, Innovations- og Entreprenørchef hos Alm. Brand præsenterer

Alm. Brand ser samarbejdet som en unik mulighed for at opnå indsigter fra en dygtig talentmasse om innovative koncepter med fokus på fremtidens forbrugere.

”I et marked hvor vi ikke længere kun kan gøre, hvad vi plejer, er det værdifuldt med friske øjne, som vi kan blive inspireret af. Sundhed er et komplekst felt med finansielle organisationer, andre private brancher og den offentlig sektor. Vi ved, at de studerende er superskarpe til at spotte nye behov, udvikle idéer og koncepter. Det bliver spændende at se, hvor der kan anvendes nye sundhedsløsninger og -teknologier ud fra de behov, de studerende finder frem til", forklarer Tue Juelsbo, Innovations- og Entreprenørskabschef.

Han understreger også, at samarbejdet ikke alene handler om indhold. Det handler også om at bygge bro til universitetsverdenen:

”Vi vil gerne tage et medansvar og bygge bro mellem de studerende og den virkelighed, de skal møde, når de er færdig. Helt konkret giver vi en indføring i arbejdsmetoden, som vi kalder "Fast" i Alm. Brand, og som vores forretningsudvikling og strategiske programmer kører efter. Det kan de studerende bruge både på studiet og i fremtiden. Vi håber naturligvis også på, at samarbejdet gør, at de studerende tænker på os, når de kigger efter deres næste arbejdsgiver.”

Healthtech: sundhed og teknologi

HealthTech er som ordet lyder, en kobling mellem sundhed og teknologi. Derfor er det relevant at stille spørgsmål såsom: Hvordan kan digitale sundhedsløsninger hjælpe mennesker til en bedre og sundere hverdag? Hvordan ser fremtidens personlige, digitale HealthTech-løsninger ud? Hvordan vil fremtidens forventede ”hjemmehospitaler” og øgede selvpleje via digitale løsninger påvirke vores syn på sundhed og forventninger til sundhedsvæsenet – både det offentlige og det private? Hvordan sikrer vi, at mennesket kommer før teknologien og ikke omvendt?

Foto: Udpluk af billeder fra design Kick-off på Tue Juelsbos LinkedIn-profil. Tue er Innovations- og Entreprenørchef hos Alm. Brand.

Velfærd igennem nye digitale sundshedsløsninger, HealthTech, er en del af fremtiden, og derfor er det helt oplagt for Alm. Brand at engagere sig i emnet, mener Tue Juelsbo:

"Der er en massiv udvikling inden for HealthTech i øjeblikket. Tiltagene kommer både fra det offentlige og private, som skal løfte folkesundheden i befolkningen. Men hvilken rolle er der for Alm. Brand at spille i den udvikling? Det spørger vi de studerende om."

En øget sundhed i befolkningen kan sænke vores generelle risiko og omkostningsniveau i koncernen, samtidig med at det er et emne, der går på tværs af Bank, Forsikring og Pension. Men hvilken rolle er der for os at spille i den udvikling? Det spørger vi de studerende om."

DesignEXPO

Design casen afsluttes d. 13. maj 2020, hvor de studerende fremlægger deres løsninger på casen til en DesignEXPO, som kan opleves i Nygaard, It-byen Katrinebjerg, som en del af AU Digital Innovation Festival og Internet Week Denmark. Alle er velkomne. Læs mere her.