Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Institut for Kommunikation og Kultur har fået nye forskningscentre

Syv forskningsområder har nu fået status som forskningscenter på Institut for Kommunikation og Kultur

11.10.2016 | Marianne Ester Back

Ansøgningsrunden om etablering af nye centre er nu færdigbehandlet, og det har resulteret i syv forskningscentre. Nogle centre er helt nyetablerede, mens andre har været forankrede i andre forskningsorganiseringer.

- Fælles for centrene er, at de har haft et behov for ekstern synliggørelse over for fonde, i nationale og internationale forskningssamarbejder eller over for erhvervslivet eller offentligheden, fortæller institutleder Per Stounbjerg.   

Et af de nye centre er Center for Sound Studies, hvor centerleder Ansa Lønstrup har behov for eksponering i forhold til konkrete bestillings- og samarbejder.

”I vores arbejde med kortlægninger af lyd- og lyttemiljøer for publikum og diverse arbejdsmiljøer vil vi gerne som forskningscenter stille os til rådighed som forskere og konsulenter samt dialogpartnere”, forklarer Ansa Lønstrup, der som en del af en ny hjemmeside gerne vil have integreret en interaktiv funktion.

Proces med opbygning af hjemmesider i gang

En del af centrenes eksterne eksponering bliver i form af nye hjemmesider. Det er en proces som så småt er startet op med udgangspunkt i de nye centre. Nuværende centre får også tilbudt en gennemgang af eksisterende sider, hvor der er behov for det.

Centre på tværs                                                    

Udover instituttets egne forskningscentre deltager flere forskere desuden i tværgående centre, heriblandt det nyetablerede center: Center for Audiovisual Universes: Research, Art and Business.  Det er forankret på Institut for Kultur og Samfund men har en markant deltagelse fra instituttets forskere. Omvendt har institutcentret Centre for Cultural Food Studies markant deltagelse fra både Institut for Kultur og Samfund og DPU.


Næste ansøgningsrunde

Næste gang der kan ansøges om etablering af et nyt forskningscenter er 1. februar. Ansøgningen sendes til forskningskonsulent Katrine Solvang Larsen.  

Både de nye centre og de nuværende skal evalueres efter to år.

Læs instituttets centerpolitik


Forskningscentre

1.     Center for Børns Litteratur og Medier, Nina Christensen
2.     Centre for Cultural Participation, Camilla Møhring Reestorff
3.     Center for Litteratur mellem medier, Tore Rye Andersen
4.     Center for Retorik, Marie Lund
5.     Centre for Sound Studies, Ansa Lønstrup
6.     Centre for Nineteenth Century Studies, Karina Lykke Grand
7.     Centre for Cultural Food Studies, Karen Klitgaard Povlsen

Oversigt over instituttets nuværende centre

Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab