Humanistisk it-ekspert bliver nyt medlem af bestyrelsen i Jyllands-Postens Fond

Lektor i Medievidenskab Anja Bechmann er valgt ind i bestyrelsen i Jyllands-Postens Fond. Hun giver her sit bud på, hvorfor der er brug for hendes profil i Danmarks største mediehus, og hvorfor bestyrelsesarbejdet er vigtigt.

Ud over sin nye bestyrelsespost i Jyllands-Postens Fond, så er Anja Bechmann til daglig forskningsleder af DATALAB – Center for Digital Social Research, lektor på Medievidenskab og Jens Christian Skou Fellow på Aarhus Institute of Advanced Studies på Aarhus Universitet.

Du afløser tidligere direktør og ansvarshavende chefredaktør for Ritzaus Bureau Uffe Riis Sørensen. Hvad er dit bud på, hvorfor de har valgt at erstatte posten med en it-profil?

Der er sket en række strukturelle ændringer i mediebranchen, der indebærer, at mange produkter der før var på papir nu er blevet digitaliseret. Derfor kommer de i en anden konkurrencesituation med digitale medier og teknologier - såsom sociale medier og søgemaskiner. Reklamemarkedet bliver derved indskrænket nationalt på grund af større konkurrence, men samtidig potentielt udvidet internationalt i et globalt mediebillede. Dermed er der behov for nogle andre kompetencer i bestyrelsen, hvor jeg med en internetbaggrund potentielt kan gå ind og bidrage med noget viden, som branchen har brug for i forhold til at optimere deres fremtidige forretning.

Når jeg ser teknologi, så ser jeg teknologi, der er lavet af mennesker.

Hvad kan du bidrage særligt med i forhold til, at du har en humanistisk it-profil?

Min profil er interdisciplinær. Jeg har en baggrund på humaniora, hvor jeg primært har arbejdet med forståelsen af brugerne i samfundet. Det har jeg koblet med fag fra datalogi og informationsvidenskab. Det giver mig en mulighed for at forstå teknologien i en mere holistisk samfundsmæssig ramme og samtidig i et brugernært perspektiv. Når jeg ser teknologi, så ser jeg teknologi, der er lavet af mennesker. Mange af de udfordringer vi står over for er ikke nødvendigvis teknologiske forstået som kodespørgsmål. Det er i stedet et spørgsmål om, at vi får nogle mindsets og nogle værdier ind i koden. På den måde er jeg klassisk humanist og kan se, at der er nogle kulturelle, politiske, sociale og menneskelige forhold, som er vigtige at tage hensyn til i forhold til at optimere en teknologisk forretningsmodel.

Hvorfor har du valgt at engagere dig i en bestyrelsespost?

Det jeg synes er interessant i forhold til at varetage en bestyrelsespost i min fritid er, at jeg får et netværk, der også kan komme Aarhus Universitet til gode. Det er vigtigt for Aarhus Universitet at holde sig ajour med, hvad der sker i virksomhederne i Danmark, og der er JP/Politikens Hus en af Danmarks største medievirksomheder. Bestyrelsesposter er også vigtige, fordi de kan binde erhvervsliv sammen med blandt andet studerende og være med til at sikre, at vi får gjort vores uddannelser så up to date som muligt.