How We Curate: Foredragsrække om kuratering

Francesca Astesani og Julia Rodriques driver i fællesskab det kuratoriske bureau South into North i København. Deres foredrag vil fokusere på kommissioner af kunstværker.

Onsdag 20. marts 2019,  kl. 19:00 - 21:00

Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus C

På kunstinstitutioner, udstillingssteder og i det offentlige rum ser vi resultaterne af kuratorers arbejde, men som besøgende får vi sjældent adgang til de praktiske og refleksive processer, der ligger forud for udstillingerne. I foråret 2019 inviterer Kunsthal Aarhus til tredje sæson af foredragsserien How We Curate, hvor internationale kuratorer præsenterer, hvordan de arbejder. Ligesom de to forrige sæsoner sammensætter vi til hvert arrangement to kuratorer på baggrund af fælles interesser eller arbejdsforhold.

Siden 2013 har Francesca Astesani og Julia Rodriques i fællesskab drevet det kuratoriske bureau South into North i København, hvor de beskæftiger sig med samtidskunstprojekter med særligt fokus på værkkommissioner. De er tilknyttet tekstilvirksomheden Kvadrat som kunstrådgivere og kuratorer og er desuden involveret i udviklingen af en kunststrategi for Nyt Hospital Nordsjælland. Tidligere har Astesani og Rodrigues hver især ledet udstillingssteder i København, henholdsvis Andersen’s Contemporary og IMO, samt haft en række kuratoriske stillinger i udlandet.

Postdoc Trine Friis Sørensen introducerer og modererer arrangementet, som vil foregå på engelsk.

How We Curate er støttet af Statens Kunstfond og forskningsprogrammet Contemporary Aesthetics and Technology, Aarhus Universitet.