Hans Ulrich Gumbrecht modtager pris for fremragende humanistisk forskning

Onsdag den 18. april modtager æresdoktor ved Aarhus Universitet professor Hans Ulrich Gumbrecht ”José Vasconcelos World Award of Education”. Prisen overrækkes i forbindelse med Excellencekonferencen 2012.

Professor Hans Ulrich Gumbrecht, Albert Guérard Professor i sammenlignende litteratur og fransk, italiensk, spansk og portugisisk ved Stanford Universitet, USA, får prisen af The World Cultural Council (WCC). Prisen får han for blændende humanistisk forskning og for sin indflydelse på tværs af kontinenter som en banebrydende akademiker.

En stor kapacitet med lige så stort engagement

Hans Ulrich Gumbrecht har været professor i litteraturvidenskab siden 1975, først i Tyskland, siden 1989 ved Stanford Universitet. Hans forskning har omdrejningspunkt i litteraturhistorie, blandt andet middelalderens litteratur, men også i litteraturteori samt i spansk og tysk litteraturhistorie. Udvandringen fra Tyskland til USA er et andet centralt emne, hvor hans egne erfaringer som migrant spiller ind. Derudover er han en markant fortolker af Tyskland i efterkrigstiden.

I forbindelse med prisuddelingen vil Gumbrecht holde en forelæsning om hans nyeste bog, ”After 1945: Latency as the Origin of the Present”, som er et studie i mentalitetshistorie efter 2. Verdenskrig. Bogen udkommer på engelsk, tysk, spansk og russisk. Han vil også afholde en workshop for ph.d.-studerende inden aftenens prisoverrækkelse.

Det er tale om en forsker, der krydser faggrænser og formår at tænke på tværs af humaniora. Hans produktion af bøger og videnskabelige artikler er oversat til mere end 20 sprog. Blandt de mest markante udgivelser er: In 1926: Living at the Edge of Time og The Production of Presence: What Meaning Cannot Convey.

Ud over at være en flittig forsker og forfatter er han en aktiv debattør med egen blog i Frankfurter Allgemeine Zeitung. I akademiske sammenhænge er han kendt som en engageret respondent, der også gennem et langt forløb har samlet folk til symposier, interdisciplinære konferencer. Udover tilknytningen til Stanford University har han permanente gæsteprofessorater ved Collège de France og Montreals Universitet, og han holder foredrag over hele verden.

Særlig tilknytning til Aarhus

Hans Ulrich Gumbrecht har igennem en årrække været tilknyttet Aarhus Universitet. Han har været gæsteprofessor i flere omgange og gæsteforelæser talrige gange. I 2010 blev han udnævnt til æresdoktor ved Det Humanistiske Fakultet på Aarhus Universitet.

Faktaboks

The World Cultural Council er en international organisation, hvis mission er at sikre effektiv og positiv anvendelse af viden mellem mennesker, nationer og regeringer – uanset ideologi, religion, race og køn. En af organisationens centrale aktiviteter er uddelingen af ”Albert Einstein World Award of Science”, ”José Vasconcelos World Award of Education samt ”Leonardo da Vinci World Award of Arts.

Læs mere om konferencen