Berømt amerikansk lingvist holder forelæsning om verdens utroligste sprog

Daniel Everett er en berømt amerikansk lingvist, der i 30 år har forsket i et sydamerikansk indianersprog. Et lille, men levedygtigt sprog, der strider mod forestillingen om, hvad alle sprog har til fælles. På fredag holder han forelæsning om det utrolige sprog.

Daniel Everett var oprindeligt missionær og arbejdede for en organisation af kristne lingvister, som oversatte biblen til forskellige sprog. Everett skulle besøge et lille sydamerikansk folk, der talte Pirahã, lære deres sprog, oversætte bibelen og på den måde omvende dem. Det er over 30 år siden. Han endte i stedet med at opgive sin tro og fortælle verden om de opsigtsvækkende opdagelser, han gjorde blandt Pirahãerne.

Sproget adskiller sig fra alle andre sprog i verden

-Everett har beskrevet en lang række træk ved Pirahã-sproget, der adskiller det markant fra alle andre sprog i verden, fortæller lingvist Peter Bakker, en af initiativtagerne bag arrangementet.

-Den mest markante påstand er, at Pirahã ikke kender til eller anvender ledsætninger. Et ellers karakteristisk træk ved alle sprog, men Everetts påstand er, at der ikke findes underordnede led på Pirahã-sprog. Ud over de manglende ledsætninger er det også bemærkelsesværdigt, at sproget ikke har flertal, få tidsangivelser og ingen farveord. Det rummer et begrænset sæt lyde – tre vokaler og otte konsonanter.  Dansk har mindst 16 vokaler og 20 konsonanter til sammenligning, fortæller Peter Bakker.

Derfor er Pirahã også blev omtalt som sproget ingen forskere forstår, og Everett´s påstande har mødt meget skepsis og kritik. En debat, der langt fra er færdig.

Jeanette Sakel, der er uddannet lingvist fra Aarhus Universitet, har lavet feltarbejde hos Pirahã, og hun har bekræftet Everett’s påstande.

Fredag den 11. maj er der mulighed for at høre Everett og se hans hans film om Piraha:  ”The Grammar of Happiness” med efterfølgende diskussion. Forelæsningen er åben for alle og finder sted:

Fredag den 11. Maj

Jens Chr. Skousvej