Nordisk Seminar: Mennesker og maskiner: seksualitet, fiktionalitet og litteratur

Nordisk Seminar præsenterer: En samtale mellem Sophie Wennerscheid og Henrik Zetterberg-Nielsen

Fredag 5. november 2021,  kl. 14:00 - 16:00

Lokale 1485-123 eller via Zoom

Nordisk Seminar 5. november klokken 14-16 i lokale 1485-123. Mennesker og maskiner: seksualitet, fiktionalitet og litteratur. Ved Sophie Wennerscheid og Henrik Zetterberg-Nielsen

Er fantasifuld sex et kendetegn på en menneskelig essens? Er seksualitet det mest naturlige, der findes? I en tid, hvor sex med robotter og livagtige dukker er ved at passere grænsen mellem science fiction og realitet, får den slags spørgsmål en ny relevans. Men er forestillinger om grænseoverskridelser mellem mennesker og maskiner virkelig nye, eller har litteraturen altid været et sted, hvor begærets grænseløshed har kunnet udfolde sig? Hør to litteraturforskeres bud på litteraturens potentiale og begærets nutid og fremtid.

OM GÆSTERNE

Sophie Wennerscheid er lektor i Nordisk litteratur på Københavns Universitet og kom i 2019 ud med bogen Sex Machina: Die Zukunft des Begehrens (Sex Machina: Om begærets fremtid). Som litteraturkritiker skriver hun for Information og Süddeutsche Zeitung.

Henrik Zetterberg-Nielsen er professor i Nordisk sprog og litteratur (AU) med speciale i narratologi og fiktionalitetsstudier som forsker i sammenhængen mellem fiktionalitet og seksualitet.

Samtalen bliver modereret af Lill-Ann Körber.

Deltagelse er gratis. Kan også foregå via Zoom.