Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Aktuelt

Nyheder

Carsten Stage.

Nyt forskningsprojekt undersøger virkning af onlinefællesskaber for patienter

11.04.2021 | Arts

Med støtte på knap en million kroner sætter et tværfagligt forskningsprojekt fokus på, hvordan sociale medier kan være et meningsfyldt redskab for patienter, som efterlyser sammenhæng i et til tider uoverskueligt sundhedsvæsen.

En ny guide udviklet af Center for den Digitale Omstilling i Byer og Samfund på Aarhus Universitet vil hjælpe landets kommuner og virksomheder med at skabe et bæredygtigt, digitalt samfund. Foto: Colourbox.

Ny guide skal hjælpe kommuner og virksomheder med at gøre det digitale samfund bæredygtigt

07.04.2021 | Arts

En ny, gratis guide udviklet af kræfter fra Aarhus Universitet giver landets myndigheder og erhvervsliv en række værktøjer til at omsætte data og digitalisering til et bæredygtigt samfund for danskerne.

Mediecensur får unge kinesere til at søge mod lyssky deling af vestlige tv-serier

08.03.2021 | Forskning

Hvordan påvirker den kinesiske mediecensur landets yngre borgere? Det har ph.d.-studerende Rui Xu fra Arts undersøgt i sit forskningsprojekt, som tager udgangspunkt i vestlige tv-serier – og en målgruppe, der ikke lader sig kyse af staten. Læs mere på humanioranu.au.dk.

Konference: Hvad gør digitalisering ved vores samfund?

03.03.2021 | Arts

Politolog Francis Fukuyama, Microsoft-topchef Marianne Dahl og finansminister Nicolai Wammen er blandt debattørerne, når Aarhus Universitet sætter digitalisering og demokrati til debat på årets MatchPoints-konference d. 27.-29. maj. Tilmeldingen er åben nu.

Hvor mange børnebøger har du i dit hjem? Hvor tidligt begyndte du at læse for dit barn? Det og mange andre spørgsmål stillede en forskergruppe fra Aarhus Universitet knap 6000 forældre om for at finde svar på, hvilken betydning hjemmelæringsmiljøet har for barnets sproglige udvikling. Foto: Unsplash

Jo før børn kommer i dagtilbud jo bedre udvikler de deres sprog

04.02.2021 | Presse

To år tidligere i dagtilbud giver seks måneders ekstra sprogudvikling før skolestart, lyder et af resultaterne fra en undersøgelse fra TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet. Effekten er dog størst, hvis du samtidig stimulerer barnets sprog derhjemme.

Arrangementer

man 19 apr
14:15-15:30 | Online
Invitation from AIAS
You are invited to join the virtual AIAS Seminar with invited speaker, Professor Michelle Hartman, Institute of Islamic Studies, McGill University, Canada.
tor 22 apr
14:15-16:00 | Zoom
Ida Bencke, The Art of Care: Regenerative Aesthetics, vulnerability as resistance and the alter-institution
Aesthetic Seminar. Due to the Covid-19 pandemic all Aesthetic Seminars are online and transmitted on Zoom and you must sign up for participation. If circumstances allow, we will locate them at Aarhus University or Kunsthal Aarhus as well. Venues then to be announced.
fre 23 apr
14:30-15:45 | Zoom
Book launch: Aesthetic Programming - A Handbook of Software Studies
A virtuel Zoom event -
tor 29 apr
13:00-16:00 | Online
Online PhD Defence Troels Gregersen Østergaard
Popular music journalism in the digital age A cross-national content analysis of popular music journalism in Danish and German news media
tor 29 apr
15:15-17:00 | Zoom, Aarhus University
A propos de la dimension sémantique des conflits sociaux. Gæsteforelæsning ved Alfredo Lescano, École des Hautes Études en Sciences Sociales, EHESS, Paris.
Første foredrag i en forelæsningsrække om Politisk diskurs, sociale konflikters semantik og semantisk argumentation. Arrangeret af forskningsenheden ’Semantik, Udsigelse og Oversættelse’. Foredraget foregår på fransk. Alle er velkomne.
tor 06 maj
14:15-16:00 | Zoom
Lea Laura Michelsen: Queer Masks: On Zach Blas’ Art of Disappearing in an Age of Biometric Surveillance
Aesthetic Seminar. Due to the Covid-19 pandemic all Aesthetic Seminars are online and transmitted on Zoom and you must sign up for participation. If circumstances allow, we will locate them at Aarhus University or Kunsthal Aarhus as well. Venues then to be announced.