Master i Retorik

Masteruddannelsen udvikler professionelles kritiske og praktiske forståelse af retoriske strategier og fremstillingsformer på skrift og i tale.

Velkommen

Vil du gerne blive bedre til at kommunikere professionelt? På Master i retorik får du redskaberne til at opbygge dine retoriske kompetencer, så du kan holde strategisk gennemtænkte taler og give retorisk rådgivning til andre på din arbejdsplads. På uddannelsen vil der være fokus på mundtlighed og på at kommunikere overbevisende og løsningsorienteret. Vi arbejder her med flere forskellige situationer og genrer, såsom ledertalen, rådgivning, teammøder og deltagelse i offentlig debat. Du vil således opbygge en bred viden om retoriske teorier og arbejdsformer, som kan anvendes i dit daglige arbejde.

Master i retorik udbydes i et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Roskilde Universitet, og der er undervisning og vejledning begge steder. Målet med vores samarbejde er at skabe et dynamisk undervisningsmiljø, hvor du møder faglige eksperter og erfarne undervisere fra begge steder.

På uddannelsen bliver der rig mulighed for, at du kan øve dig i at blive en bedre kommunikatør - med afsæt i retorisk teori. Der vil løbende være fokus på, at du får individuel feedback fra både dine undervisere og dine medstuderende.

Du kan læse om uddannelsens moduler, adgangskrav m.m. herunder.

Venlig hilsen Esben Bjerggaard Nielsen, koordinator for Master i retorik.

Målgruppe

Masteruddannelsen henvender sig til professionelle, der arbejder helt eller delvist med retorik og kommunikation. Det drejer sig om fx:

  • Undervisere ved bl.a. gymnasiale uddannelser, folkeskolen, professionsbachelorer og andre videregående uddannelser
  • Professionelle i mediebranchen, der arbejder med fx journalistik eller PR
  • Informationsmedarbejdere og kommunikationsmedarbejdere
  • Ledere i den offentlige og private sektor samt i organisationer
  • Konsulenter og rådgivere i det private erhvervsliv
  • Akademiske medarbejdere i kommuner, regioner og ministerier
  • Ansatte i sundhedssektoren
  • Ansatte i forsvaret
  • Ansatte i politiske organisationer
  • Jurister
  • Arkitekter
  • Præster
  • Politikere

Uddannelsens indhold og opbygning

Modul 1: Tanke og tale

Modulet har til formål at styrke den studerendes kompetencer inden for mundtlig kommunikation. Den studerende præsenteres for retorikkens centrale antagelser om tænkning og kommunikation. Denne indføring tager udgangspunkt i retoriske kernebegreber i forhold til fx argumentation, situation, publikum, genre, topik, stil og kropssprog. Modulet har fokus på retorikkens praktiske dimension, som den udfolder sig i tanke og tale.

Den studerende opøver i undervisningen færdigheder i at kommunikere hensigtsmæssigt og argumentere overbevisende. Der arbejdes med tilrettelæggelse af mundtlig kommunikation i forskellige sammenhænge samt inddragelse af stemmeføring og kropsprog i det mundtlige rum. Derudover opøves kompetencer i at analysere og producere publikumsrettet argumentation samt at vurdere sine egne retoriske ytringer i forhold til forskellige normative kriterier.

Prøveform

Prøven er todelt og består dels af en synopsis i form af en skriftlig refleksionsrapport, der bl.a. indeholder refleksioner om argumentation samt disposition over talen, dels af en mundtlig eksamination. Synopsen har et omfang på 5-6 normalsider. Den mundtlige del af prøven består af en tale af 8-10 minutters varighed og en eksamination i et pensum på 500 sider, der har forbindelse med modulets undervisning. Varighed: 30 minutter (inkl. censur). Den skriftlige og mundtlige del bedømmes samlet.

Modul 2: Retorisk strategi og ledelse

Modul 2 udbydes i foråret 2019 under fornøden tilslutning i sin nuværende form. Hold øje med hjemmeside for yderligere detaljer.

Formålet med modulet er at opøve den studerendes kompetencer i strategisk kommunikation og ledelse. Dette sigte hviler på en forståelse af retorikkens forskellige roller i den moderne organisation. Retorik er her mere end den kommunikation, der findes og produceres i og af organisationen; det er en essentiel komponent i at opbygge og konstituere organisationer både internt og eksternt.  I undervisningen arbejdes der med en række relevante områder og problemstillinger, fx hvordan retorik og kommunikation skaber og vedligeholder organisationskultur, forholdet mellem kommunikationskultur og krisekommunikation, den moderne ledertales form og funktioner, relationen mellem etos og lederskab, retoriske aspekter af mødeledelse og facilitering af samarbejdsprocesser. Fagets retoriske tilgange tænkes ind i en bredere etisk ramme med fokus på, hvordan forholdet mellem etik og effekt vægtes.

De behandlede emner og problemstillinger danner løbende baggrund for udformning af praktiske mundtlige og skriftlige produkter samt refleksion over praksis. Den studerende trænes her både i at applicere og vurdere de strategiske greb i forhold til passende kommunikation i en given situation. Derudover oparbejdes kompetencer i at give konstruktiv feedback på andres fremstillinger.

Prøveform

Prøven aflægges som en portfolio bestående af et antal mundtlige og skriftlige opgaver (fx skriveøvelser, tekstproduktion, oplæg, mødeplaner, debatter etc.). Antal opgaver, deres form, omfang samt afleveringsfrist præsenteres skriftligt i Blackboard af faglæreren ved semestrets start. Den samlede portfolio afleveres til bedømmelse efter nærmere fastsat dato.

 

Modul 3: Retorisk problemløsning og rådgivning

Kun aktuelt ved opstart i efteråret 2018.

Formålet med modulet er at sætte den studerende i stand til at udvikle og gentænke retoriske strategier og praksisformer på baggrund af retorisk analyse og kritik. Modulet introducerer en kritisk tilgang til løsning af aktuelle kommunikative problemstillinger. Den studerende lærer at forholde sig vurderende og kritisk reflekterende til praksis såvel som teori og metode. Disse kritiske indsigter anvendes af den studerende i forhold til en rådgivende funktion, hvor fokus er på feedback samt at forbedre andres retoriske produkter og kommunikationspraksis.

Undervisningen lægger vægt på teorier om fx narrativ retorik, strategier på nye medier, retorik og køn, bred og snæver persuasio, retoriske fællesskaber, tekstlige genrer, normativitet, apologi og undskyldninger. Den studerende trænes her i at analysere og vurdere retoriske processer og produkter. Derudover oparbejdes kompetencer i at udarbejde og formidle forbedringsforslag til andres kommunikation på baggrund af retorisk analyse.

Prøve

Prøven aflægges som en individuel fri hjemmeopgave i et selvvalgt emne. Opgaven falder i to dele med udgangspunkt i en selvvalgt case. Første del udfærdiges som en retorisk kritisk opgave og anden del som en rådgivende rapport med udpegning og løsningsforslag til kommunikative problemstillinger i den valgte case. Opgavens case og problemformulering godkendes af underviser. Opgavens første del har et omfang på 10-12 sider. Opgavens anden del har et omfang på 2-4 sider.

Modul 4: Masterprojekt

Kun aktuelt hvis du har gennemført modul 1-3.

Masterprojektet tager afsæt i de kompetencer, der er opbygget gennem de tre forudgående moduler. Projektet er en fri akademisk opgave, der kan efterfølges af et praktisk-eksemplificerende perspektiv, såsom konkrete forslag til løsning af kommunikationsopgaver på en arbejdsplads eller organisation. Den enkelte studerende kan inddrage sin erhvervsmæssige erfaring og arbejdssituation. Projektet er skriftligt og kan suppleres af andre medier, fx visuelle.

Prøve

Prøven aflægges som en individuel fri hjemmeopgave med et omfang på 30-40 normalsider. Indgår et praktisk eksemplificerende perspektiv, må dette fylde maksimalt 10 sider af den samlede opgave. Den skriftlige opgave forsvares mundtligt. Forsvarets varighed er 35 min. (inkl. censur).

Et resumé på engelsk vedlægges opgaven med et vejledende omfang på 250 ord. Resuméet indgår modificerende i bedømmelsen med fokus på evnen til at kunne kondensere og præsentere projektets emner. Resuméet indgår ikke i det angivne sideomfang af den samlede opgave.

 

Uddannelsen skal afsluttes senest 6 år efter, at den er påbegyndt. For studerende indskrevet på enkeltmoduler er den maksimale uddannelsestid 2 år per modul.

Kompetenceprofil

Den studerende skal gennem  Masteruddannelse i retorik erhverve sig følgende viden, færdigheder og kompetencer:

Viden:

  • Viden om strategisk, målrettet og løsningsorienteret kommunikation, både mundtlig og skriftlig
  • Viden om den retoriske tradition, herunder argumentation, genre og stil
  • Viden om og refleksion over retorisk metode og arbejdsformer, herunder forarbejdningsfaser, situations- og publikumsanalyse samt anvendelse af retoriske strategier i praksis
  • Viden om og refleksion over retorikkens betydning for samfundsdannelse, ledelse og organisationskultur
  • Viden om hovedtræk i retorikkens historie og dennes centrale bidrag til humaniora og samfundsvidenskaberne.

Færdigheder:

  • Evnen til hensigtsmæssigt at udfærdige mundtlig og skriftlig kommunikation, der er målrettet, effektiv og har fokus på modtageren
  • Evnen til at argumentere overbevisende i tale og på skrift
  • Evnen til at analysere, forstå og vurdere forskellige retoriske ytringer ud fra deres offentlige og organisatoriske kontekster
  • Evnen til at forbedre og udvikle egne retoriske ytringer i personlige og professionelle sammenhænge.

Kompetencer:

  • Kompetencer i at deltage sagligt, reflekteret og velargumenteret i organisatoriske og offentlige sammenhænge
  • Kompetencer i at udvikle hensigtsmæssige og relevante retoriske strategier og produkter i forskellige situationer
  • Kompetencer i at kunne anvende retorisk tænkning og metoder i forskellige professionelle eller politiske kontekster
  • Kompetence i at kunne rådgive andre om et retorisk produkt på baggrund af retorisk analyse, strategi og praksis.

Tid og sted for undervisning

Masteruddannelsen i retorik er tilrettelagt med undervisning og individuel vejledning. Undervisningen afvikles over fire weekendseminarer pr. semester, og vil være fordelt ligeligt mellem Roskilde og Aarhus. Seminarerne omfatter forelæsninger af undervisere og gæstelærere, fremlæggelser fra deltagernes side samt diskussioner. Individuel vejledning og opgaveworkshops foregår pr. e-mail (intranet) og telefon.

Dato og sted:

7. og 8. September - Aarhus
5. og 6. Oktober - RUC
9. og 10. November - Aarhus
30. November og 1. December - RUC  

Tidspunkt: fredagsundervisning kl. 11-17 og lørdagsundervisning kl. 9-16.

Adgangskrav

For at blive optaget på uddannelsen skal du have  gennemført mindst en relevant akademisk bacheloruddannelse, en relevant professionsbacheloruddannelse, en relevant mellemlang videregående uddannelse eller en relevant diplomuddannelse gennemført som reguleret forløb.

Erhverserfaring

Ud over uddannelsen skal du have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Dispensation

På grundlag af individuel vurdering kan der dispenseres fra adgangsbetingelserne, hvis det skønnes, at du har tilsvarende uddannelsesmæssige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen. Der kan derimod ikke dispenseres fra kravet om 2 års relevant erhvervserfaring.

Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, bør du kontakte Vejledningen på Arts studier.

    Studieordning og tilhørsforhold

    I studieordningen kan du læse mere om de enkelte moduler, om adgangskrav og eksamensformer, og om hvilke kompetencer du opnår.

    Uddannelsen hører under Studienævnet på Institut for Kommunikation og Kultur, Arts.

    For generelle regler og bekendtgørelser vedr. masteruddannelser se Regler og bekendtgørelser.

    Ansøgning

    Ansøgning til masteruddannelser på Arts

    På de fleste uddannelser kan du søge om optagelse to gange om året. I foråret (typisk 1. maj) kan du søge optagelse på enten hele uddannelsen eller på modul 1 eller 3. I efteråret (typisk 15. november) kan du søge optagelse på modul 2 eller 4. Modul 4 er masterprojektet og det kan du kun blive optaget på hvis du har bestået de tre foregående moduler.

    På nogle uddannelser er der kun mulighed for optagelse på hele uddannelsen, ikke på enkeltmoduler. Enkelte uddannelser har andre ansøgningsfrister.

    I faktaboksen (Fakta om uddannelsen) kan du se hvornår, den næste ansøgningsfrist er, samt hvad der udbydes, og fx om du kan søge om optagelse på hele masteruddannelsen eller enkeltmoduler. 

    Ansøgningsprocedure

    De fleste uddannelser skal søges via det digitale ansøgningssystem DANS, hvor du sender din ansøgning direkte i systemet. Enkelte uddannelser skal du dog stadig søge via ansøgningsskema. Du ser i faktaboksen, hvordan du søger optagelse på uddannelsen.

    Sammen med din ansøgning skal du vedlægge/uploade kopi af eksamensbeviser og en beskrivelse af anden uddannelse eller andre relevante kvalifikationer.

    Du skal også vedlægge/uploade dokumentation for to års relevant erhvervserfaring* (fx arbejdsgivers erklæring eller kopi af ansættelsesbevis eller lønseddel). Har du inden for de seneste 3 år søgt om optagelse på en af vores efter- og videreuddannelser, behøver du ikke vedlægge/uploade den samme dokumentation igen.

    Alle dine bilag skal være mærket med dato, navn og CPR-nummer.

    Skal du ikke søge via det digitale ansøgningssystem, skal du i stedet sende ansøgningsskemaet til:

    • Aarhus Universitet
      Efter- og Videreuddannelse, Arts studier
      Tåsingegade 3, bygn. 1442
      8000 Århus C

    6 uger efter ansøgningsfristens udløb modtager du svar på din ansøgning

    Universitetet registrerer persondata, adgangsgrundlag samt resultatet af universitetets behandling af ansøgningen.

    Universitetet har ret til at aflyse et kursus eller udbudt undervisning efter ansøgningsfristens udløb. Fx i tilfælde af for få tilmeldte.

    Deltagerbetaling

    Deltagerbetalingen er per modul og ses i fakta-boksen øverst til højre. Deltagerbetaling ved universitetets efter- og videreuddannelser pålignes ikke moms.

    Deltagerbetalingen opkræves forud for semesterstart. Betalingen dækker omkostninger til undervisning, 3 eksamensforsøg pr. disciplin og administration. Der kan udover deltagerbetalingen være udgifter til undervisningsmateriale.

    Deltagerbetalingen giver dig ret til at følge undervisningen i det semester, du er optaget i. Hvis du ønsker at deltage i det samme undervisningsforløb igen senere, skal du indsende en ny ansøgning om optagelse, og der vil blive opkrævet deltagerbetaling igen. En ny deltagerbetaling giver ikke flere eksamensforsøg, og du kan derudover ikke gå til eksamen i et allerede bestået fag.

    Du får først eksamensret, når din deltagerbetaling er registret i vores system.

    Statstilskuddet til deltidsuddannelse fastsættes i finansloven for et år ad gangen. Aarhus Universitet tager forbehold for eventuelle justeringer af deltagerbetalingen.

    Afmelding og refundering af deltagerbetaling

    Hvis du ønsker at afmelde dig fra et uddannelsesforløb, skal du gøre det skriftligt til administrationen for efter- og videreuddannelse på Arts:

    • Efter- og Videreuddannelse, Arts Studier
      Tåsingegade 3, Bygning 1442, 2. sal
      8000 Aarhus C

    Medmindre andet fremgår af dit optagelsesbrev, kan du få deltagerbetalingen refunderet, hvis vi modtager din skriftlige afmelding senest 1. september ved undervisning i efterårssemestre og senest 1. februar ved undervisning i forårssemestre. Efter undervisningen er startet, er det ikke længere muligt at få refunderet din deltagerbetaling.

    Kontakt

    Vejledning om optagelse samt spørgsmål til indskrivning og fakturering:

    Efter- og Videreuddannelse, Arts Studier
    Tlf.: 8716 1097
    E-mail: evu.arts@au.dk


    Spørgsmål til det faglige indhold på uddannelsen:

    Lektor Esben Bjerggaard Nielsen, mail aestebn@cc.au.dk