International virksomheds­kommunikation i tysk

Kommende arrangementer på Tysk

Nyheder fra instituttet

12.08.2016 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Forsker i interaktionsdesign optaget i Det Unge Akademi

Det Unge Akademi har netop optaget ti nye medlemmer, som alle er fremragende, unge forskere inden for hver deres fagområde. Lektor Peter Dalsgaard er et af de nye medlemmer.

30.08.2016 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Børn kan skabe deres eget lydmiljø i venteværelset

Hvordan kan man gøre det mindre skræmmende for børn at besøge familie på hospitalet? Det har Marie Koldkjær Højlund undersøgt med sin ph.d. om lyddesign.

26.09.2016 | Center for Børnelitteratur

Ph.d.-studerende vinder Gyldendals Læremiddelpris

Ayoe Quist Henkel, ph.d.-studerende ved Center for Børnelitteratur, har modtaget årets Læremiddelpris fra Gyldendal.

Foto: Colourbox.

30.09.2016 | CC, Forskning, Engelsk

Melania Trump – en typisk republikansk førstedame

Den 8. november 2016 stemmer amerikanerne om en ny præsident i USA og dermed også, hvem der bliver USA's nye førstedame. Vi har spurgt Inger Hunnerup Dalsgaard, der forsker i amerikanske førstedamer, hvilken type førstedame Melania Trump kunne tænkes at blive.

Hvordan kan man kombinere det bedste fra fysiske, analoge redskaber som fx. pen, papir og post-its med de muligheder, som interaktive medier tilbyder? Forskningsprojektet ”Digital Tools in Collaborative Creativity”   vil eksperimentere med prototyper af nye digitale systemer til at understøtte kreativt samarbejde. (Foto: Jonas Petersen, CAVI, AU)
Foto: Lars Svankjær

07.10.2016 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Millionstøtte til nyt forskningsprojekt om samspil mellem digitale teknologier og kreative samarbejder

Med lektor Peter Dalsgaard i spidsen skal et forskerteam fra Aarhus Universitet i samspil med førende kreative virksomheder udvikle et nyt digitalt værktøj til at understøtte kreative samarbejder. Projektet er støttet af VELUXFONDEN med knap 6 millioner kroner.

11.10.2016 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Institut for Kommunikation og Kultur har fået nye forskningscentre

Syv forskningsområder har nu fået status som forskningscenter på Institut for Kommunikation og Kultur

02.11.2016 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Globalt smart city-samarbejde vokser

Martin Brynskov, lektor i informationsvidenskab, arbejder på at udvide det internationale forskningssamarbejde omkring smart cities og har netop underskrevet en samarbejdsaftale med Seoul i Sydkorea.

Billede: Foto/medie afd. Moesgaard, Iga Kuriata

04.11.2016 | CC, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Stenalderen kommer til live på Moesgaard Museum

På Moesgaard Museums nye permanente stenalderudstilling har publikum mulighed for at opleve en stenalderjagt på egen krop. CAVI, Center for Avanceret Visualisering og Interaktion, Aarhus Universitet, står bag den virtuelle installation.

01.12.2016 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Turn On Literature: A new EU-project involving the Poetry Machines

A new EU-project includes a further development, distribution and translation of the Poetry Machines. Two new partners join in – a library in Norway and a library in Romania.

Nobelparken er samlingsstedet for sprogforskning og huser alle sproguddannelser på Aarhus Universitet

08.12.2016 | Sprog og kommunikation, sitespecifikke, Engelsk

Aarhus Universitet styrker sprogfagene

I en tid, hvor sprogfagene er under stort pres, går Aarhus Universitet nye veje. Universitetet opbygger et af Nordeuropas største forsknings- og undervisningsmiljøer inden for sprog. Samtidig styrkes uddannelsernes beskæftigelsesfokus.

Viser resultater 31 til 40 ud af 54

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Om International virksomhedskommunikation i tysk

Studiets fokusområde er kommunikation i virksomheder og organisationer, der samarbejder med tysktalende lande, eller som har tysk som arbejdssprog. På studiets profilkurser arbejdes der med oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster inden for forskellige virksomhedskommunikative genrer og teksttyper som fx hjemmesider, pressemeddelelser, tekniske og juridiske beskrivelser og mails. Som et naturligt supplement hertil undervises der i den kontekst, som teksterne produceres i, og som har betydning for udformningen og brugen af disse. Det drejer sig fx om samfundsforhold i tysktalende områder, tysktalende markeder, herunder markedsanalyse, segmentering og positionering, virksomhedens organisering og public relations.

Forskningsmiljø

Undervisningen i studiets fokusområde baserer sig på den forskning, der udføres i International virksomhedskommunikation i afdelingen. Omdrejningspunktet herfor er de kommunikative problemstillinger, der har at gøre med forskellige former for virksomhedskommunikation generelt og i sprogspecifikke områder. Dette inkluderer kommunikative problemstillinger i relation til international og interkulturel markedskommunikation, leksikografi, oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster i fag- og videnskommunikative sammenhænge.

Inden for markedskommunikation forskes der i virksomhedernes kommunikative udførelse af aktiviteter ud fra en kulturel synsvinkel. Inden for leksikografi forskes der i leksikografiske værktøjer og behovstilpasset tilgang til information. Inden for oversættelse, tolkning og udarbejdelse af fagkommunikative tekster forskes der fx i tekster på virksomhedshjemmesider, juridiske, tekniske og finansielle tekster, samt i oversættelsesprocesser, brugen af sprogteknologiske værktøjer og oversættelsessociologiske problemstillinger. Et andet fokuspunkt er skabelse og formidling af videnskabelig viden i studerendes relevante skrive- og oversættelsesprocesser.

Nyeste Publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel