International virksomheds­kommunikation i tysk

Kommende arrangementer på Tysk

Nyheder fra instituttet

15.01.2016 | Litteraturhistorie og Retorik, Litteraturhistorie

Svend Erik Larsen, professor emeritus i Litteraturhistorie, modtager et fornemt kinesisk gæsteprofessorat

Svend Erik Larsen har modtaget et Yangtze River Chaired Visiting Professorship ved School of Literature and Journalism, Sichuan University, Chengdu fra 2016 til 2019.

27.01.2016 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Stor bevilling til forskning i overvågningsteknologi

Aarhus Universitets Forskningsfond har givet en bevilling på 2,65 millioner kroner til et forskningsprojekt, der skal undersøge overvågning i nære relationer.

Foto: Lars Kruse/AU Foto

29.01.2016 | Uddannelse, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Ny uddannelse skal styrke lærernes digitale kompetencer

Mange lærere og pædagoger mangler kompetencer til at undervise i digitale designprocesser, viser forskningsprojektet Fablab@School.dk. Derfor har Aarhus Universitet nu oprettet en efteruddannelse i Digital fabrikation og designtænkning i samarbejde med tre kommuner.

Foto: Lise Balsby (AU Foto)

08.02.2016 | Arts, CC

Ny kandidatuddannelse sætter fokus på interkulturelle kompetencer

Faculty of Arts, Aarhus Universitet udbyder fra sommeren 2016 en kandidatuddannelse i interkulturelle studier med fem sproglige specialiseringer på Institut for Kommunikation og Kultur.

10.02.2016 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Institut for Kommunikation og Kultur udnævner fem nye MSO-professorer

Fem forskere ved Institut for Kommunikation og Kultur er udnævnt til professor MSO (med særlige opgaver)

17.05.2016 | Priser, Studerende, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab, Nordisk, Vikingestudier og Oplevelsesøkonomi

To studerende fra IKK vinder pris for nyt koncept for Bispetorv i Aarhus

To studerende fra oplevelsesøkonomi og digital design på Aarhus Universitet har vundet studenterkonkurrencen ved Media Architecture Biennalle 2016.

Karen-Margrethe Simonsen, lektor i litteraturvidenskab ved Institut for Kommunikation og Kultur

03.06.2016 | Navne , Litteraturhistorie og Retorik

Karen-Margrethe Simonsen, lektor i litteraturhistorie, er udnævnt til præsident for det internationale litteraturprojekt CHLEL

Karen-Margrethe Simonsen er blevet valgt til at lede komitéen for det internationale projekt CHLEL (Comparative History of Literatures in European Languages), der skriver litteraturhistorie på tværs af landegrænser.

Lasse Gammelgaard, adjunkt ved Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet

13.06.2016 | Bevillinger, Nordisk, Vikingestudier og Oplevelsesøkonomi

Lasse Gammelgaard modtager Sapere Aude-bevilling

Lasse Gammelgaard, adjunkt ved Nordisk sprog og litteratur, modtager i dag en bevilling fra programmet Sapere Aude: DFF Forskertalent til sit projekt om skildringer af sindslidelser i samtidslitteraturen.

Fotos gengivet med tilladelse fra kunstnerne

17.06.2016 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab, Arts, Forskning

Der er altid elementer af forskning i mine kunstværker

Winnie Soon, ph.d.-studerende ved Informationsvidenskab, Aarhus Universitet, har bidraget til en udstilling om Hong Kongs mediekunst med sit værk ”Jsut code”, der består af Twitter-beskeder, der skal afkodes med en smartphone.

24.06.2016 | Forskning, Litteraturhistorie og Retorik, Bevillinger

Stor bevilling til forskningsprojekt om arv i litteraturen

Jakob Ladegaard, lektor i litteraturhistorie, modtager 5,9 mio fra Det Frie Forskningsråd til forskning i temaet arv i vestlig litteratur og kultur fra 1600 til i dag.

Viser resultater 21 til 30 ud af 54

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Om International virksomhedskommunikation i tysk

Studiets fokusområde er kommunikation i virksomheder og organisationer, der samarbejder med tysktalende lande, eller som har tysk som arbejdssprog. På studiets profilkurser arbejdes der med oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster inden for forskellige virksomhedskommunikative genrer og teksttyper som fx hjemmesider, pressemeddelelser, tekniske og juridiske beskrivelser og mails. Som et naturligt supplement hertil undervises der i den kontekst, som teksterne produceres i, og som har betydning for udformningen og brugen af disse. Det drejer sig fx om samfundsforhold i tysktalende områder, tysktalende markeder, herunder markedsanalyse, segmentering og positionering, virksomhedens organisering og public relations.

Forskningsmiljø

Undervisningen i studiets fokusområde baserer sig på den forskning, der udføres i International virksomhedskommunikation i afdelingen. Omdrejningspunktet herfor er de kommunikative problemstillinger, der har at gøre med forskellige former for virksomhedskommunikation generelt og i sprogspecifikke områder. Dette inkluderer kommunikative problemstillinger i relation til international og interkulturel markedskommunikation, leksikografi, oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster i fag- og videnskommunikative sammenhænge.

Inden for markedskommunikation forskes der i virksomhedernes kommunikative udførelse af aktiviteter ud fra en kulturel synsvinkel. Inden for leksikografi forskes der i leksikografiske værktøjer og behovstilpasset tilgang til information. Inden for oversættelse, tolkning og udarbejdelse af fagkommunikative tekster forskes der fx i tekster på virksomhedshjemmesider, juridiske, tekniske og finansielle tekster, samt i oversættelsesprocesser, brugen af sprogteknologiske værktøjer og oversættelsessociologiske problemstillinger. Et andet fokuspunkt er skabelse og formidling af videnskabelig viden i studerendes relevante skrive- og oversættelsesprocesser.

Nyeste Publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel