International virksomheds­kommunikation i tysk

Kommende arrangementer på Tysk

Nyheder fra instituttet

26.02.2015 | Fiktion og Fiktionalitet

Ph.d.-studerende fra nordisk modtager EliteForsk-rejsestipendium 2015

I dag uddeles dette års EliteForsk-priser. Ud over de fem EliteForsk-priser uddeler uddannelses- og forskningsministeren 20 EliteForsk-rejsestipendier. Et af rejsestipendierne går til Simona Zetterberg Gjerlevsen fra nordisk.

12.05.2015 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Studerende designer til fremtiden

På uddannelsen Digital Design bliver de studerende hvert år udfordret til at udvikle et design, der løser et samfundsproblem.

24.06.2015 | Forskning, Kulturelle Transformationer

Call for applicants

We are calling for applicants for an Individual Fellowship (IF) within the framework of the Marie Sklodowska-Curie action, to be hosted within the Cultural Transformations research programme of the School of Communication and Culture at Aarhus University.

06.07.2015 | Alumner, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Niels Lehmann gav teorierne liv

MIN YNDLINGSUNDERVISER: Da Mogens Lausen læste dramaturgi i begyndelsen af 1990’erne, stødte han på postmodernismen. Den førte ham ud i en faglig og personlig krise. Men han kom igennem på den anden side takket være underviseren Niels Lehmann, som gjorde teorierne levende.

11.09.2015 | Priser, Nordisk, Vikingestudier og Oplevelsesøkonomi

Professor Stephen A. Mitchell udnævnt til æresdoktor

Professor Stephen A. Mitchell fra Harvard University er udnævnt til æresdoktor ved Aarhus Universitet på baggrund af sin banebrydende forskning i vikingetid og skandinavisk middelalder.

22.09.2015 | CC

Niels Lehmann konstitueret prodekan for uddannelse på Arts

Dekan Johnny Laursen har som tidligere oplyst besluttet at samle ansvaret for uddannelse under én prodekan. Fakultetet vil således fremover have en prodekan for uddannelse og en prodekan for forskning, som tillige vil være ph.d.-skoleleder. Det er nu aftalt, at institutleder Niels Lehmann konstitueres som prodekan for uddannelse.

01.10.2015 | CC

STAND-UP RESEARCH: Sprogspørgsmål i en "cowboyder-hat"

Hvad betyder ”lige” lige? Og hvorfor siger nogen ”cowboyder”? Seks sprogforskere fra IKK kastede sig ud i at besvare sproglige spørgsmål til Stand-Up Research den 1. oktober.

02.10.2015 | CC

Per Stounbjerg er konstitueret institutleder

Lektor, dr.phil. Per Stounbjerg er konstitueret institutleder for Institut for Kommunikation og Kultur. Han afløser institutleder Niels Lehmann, der er konstitueret prodekan for uddannelse på Arts.

25.11.2015 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

1, 5 millioner kroner til by-eksperimenter i Aarhus

I starten af året blev et nyt stort EU-projekt skudt i gang ved en workshop, hvor navnet på det nye projekt og visioner bag projektet, blev præsenteret. OrganiCity er navnet på EU-projektet og i spidsen for det internationale forskningsprojekt står lektor Martin Brynskov fra Informationsvidenskab på Aarhus Universitet.

Pressefoto: Mathilde Bech

09.12.2015 | Priser, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Michael Böss og Martin Brynskov får konferencepriser fra Aarhus Kommune

To Arts-forskere modtog i denne uge en pris hos borgmesteren for deres arbejde med at skabe internationale konferencer i Aarhus.

Viser resultater 11 til 20 ud af 54

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Om International virksomhedskommunikation i tysk

Studiets fokusområde er kommunikation i virksomheder og organisationer, der samarbejder med tysktalende lande, eller som har tysk som arbejdssprog. På studiets profilkurser arbejdes der med oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster inden for forskellige virksomhedskommunikative genrer og teksttyper som fx hjemmesider, pressemeddelelser, tekniske og juridiske beskrivelser og mails. Som et naturligt supplement hertil undervises der i den kontekst, som teksterne produceres i, og som har betydning for udformningen og brugen af disse. Det drejer sig fx om samfundsforhold i tysktalende områder, tysktalende markeder, herunder markedsanalyse, segmentering og positionering, virksomhedens organisering og public relations.

Forskningsmiljø

Undervisningen i studiets fokusområde baserer sig på den forskning, der udføres i International virksomhedskommunikation i afdelingen. Omdrejningspunktet herfor er de kommunikative problemstillinger, der har at gøre med forskellige former for virksomhedskommunikation generelt og i sprogspecifikke områder. Dette inkluderer kommunikative problemstillinger i relation til international og interkulturel markedskommunikation, leksikografi, oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster i fag- og videnskommunikative sammenhænge.

Inden for markedskommunikation forskes der i virksomhedernes kommunikative udførelse af aktiviteter ud fra en kulturel synsvinkel. Inden for leksikografi forskes der i leksikografiske værktøjer og behovstilpasset tilgang til information. Inden for oversættelse, tolkning og udarbejdelse af fagkommunikative tekster forskes der fx i tekster på virksomhedshjemmesider, juridiske, tekniske og finansielle tekster, samt i oversættelsesprocesser, brugen af sprogteknologiske værktøjer og oversættelsessociologiske problemstillinger. Et andet fokuspunkt er skabelse og formidling af videnskabelig viden i studerendes relevante skrive- og oversættelsesprocesser.

Nyeste Publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel