International virksomheds­kommunikation i tysk

Kommende arrangementer på Tysk

Nyheder fra instituttet

19.06.2014 | Bevillinger, Medievidenskab og Journalistik

Anne Marit Waade og Jacob Wamberg modtager store bevillinger fra FKK

Knap 6.500.000 har de to forskere fra Institut for Æstetik og Kommunikation modtaget fra Det Frie Forskningsråd/Kultur og Kommunikation. Bevillingerne skal gå til forskningsprojekter som skal undersøge danske tv-seriers succes i udlandet, og hvordan evolutionsteori spiller ind i kunsten.

25.11.2014 | Studerende, Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Studenterprojekt med på international konference

Den netop afsluttede mediearkitekturbiennale, MAB14, bød også på en ny installation designet af studerende fra informationsvidenskab, digital design og datalogi.

21.01.2015 | Forskning, Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Martin Brynskov koordinator for nyt stort EU-projekt

OrganiCity er navnet på et nyt EU-projekt, der med 54 millioner kr. i ryggen skal sætte mennesket i centrum i udviklingen af fremtidens byer. I spidsen for projektet står lektor Martin Brynskov fra Informationsvidenskab.

25.02.2015 | Forskning, Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Smart City-tænketank skal sætte fokus på fremtidens by

En ny tænketank skal styrke borgernes by i den digitale omstilling. Tænketanken er nedsat af minister for by, bolig og landdistrikter, Carsten Hansen. Lektor Martin Brynskov fra informationsvidenskab er udpeget som formand for tænketanken.

26.02.2015 | Fiktion og Fiktionalitet

Ph.d.-studerende fra nordisk modtager EliteForsk-rejsestipendium 2015

I dag uddeles dette års EliteForsk-priser. Ud over de fem EliteForsk-priser uddeler uddannelses- og forskningsministeren 20 EliteForsk-rejsestipendier. Et af rejsestipendierne går til Simona Zetterberg Gjerlevsen fra nordisk.

12.05.2015 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Studerende designer til fremtiden

På uddannelsen Digital Design bliver de studerende hvert år udfordret til at udvikle et design, der løser et samfundsproblem.

08.06.2015 | Forskning, Medievidenskab og Journalistik

Niels Brügger udnævnt til professor MSO

Niels Brügger er udnævnt til professor MSO (med særlige opgaver) på medievidenskab på Aarhus Universitet.

24.06.2015 | Forskning, Kulturelle Transformationer

Call for applicants

We are calling for applicants for an Individual Fellowship (IF) within the framework of the Marie Sklodowska-Curie action, to be hosted within the Cultural Transformations research programme of the School of Communication and Culture at Aarhus University.

06.07.2015 | Alumner, Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Niels Lehmann gav teorierne liv

MIN YNDLINGSUNDERVISER: Da Mogens Lausen læste dramaturgi i begyndelsen af 1990’erne, stødte han på postmodernismen. Den førte ham ud i en faglig og personlig krise. Men han kom igennem på den anden side takket være underviseren Niels Lehmann, som gjorde teorierne levende.

11.09.2015 | Priser, Nordisk, Vikingestudier og Oplevelsesøkonomi

Professor Stephen A. Mitchell udnævnt til æresdoktor

Professor Stephen A. Mitchell fra Harvard University er udnævnt til æresdoktor ved Aarhus Universitet på baggrund af sin banebrydende forskning i vikingetid og skandinavisk middelalder.

Viser resultater 11 til 20 ud af 58

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Om International virksomhedskommunikation i tysk

Studiets fokusområde er kommunikation i virksomheder og organisationer, der samarbejder med tysktalende lande, eller som har tysk som arbejdssprog. På studiets profilkurser arbejdes der med oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster inden for forskellige virksomhedskommunikative genrer og teksttyper som fx hjemmesider, pressemeddelelser, tekniske og juridiske beskrivelser og mails. Som et naturligt supplement hertil undervises der i den kontekst, som teksterne produceres i, og som har betydning for udformningen og brugen af disse. Det drejer sig fx om samfundsforhold i tysktalende områder, tysktalende markeder, herunder markedsanalyse, segmentering og positionering, virksomhedens organisering og public relations.

Forskningsmiljø

Undervisningen i studiets fokusområde baserer sig på den forskning, der udføres i International virksomhedskommunikation i afdelingen. Omdrejningspunktet herfor er de kommunikative problemstillinger, der har at gøre med forskellige former for virksomhedskommunikation generelt og i sprogspecifikke områder. Dette inkluderer kommunikative problemstillinger i relation til international og interkulturel markedskommunikation, leksikografi, oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster i fag- og videnskommunikative sammenhænge.

Inden for markedskommunikation forskes der i virksomhedernes kommunikative udførelse af aktiviteter ud fra en kulturel synsvinkel. Inden for leksikografi forskes der i leksikografiske værktøjer og behovstilpasset tilgang til information. Inden for oversættelse, tolkning og udarbejdelse af fagkommunikative tekster forskes der fx i tekster på virksomhedshjemmesider, juridiske, tekniske og finansielle tekster, samt i oversættelsesprocesser, brugen af sprogteknologiske værktøjer og oversættelsessociologiske problemstillinger. Et andet fokuspunkt er skabelse og formidling af videnskabelig viden i studerendes relevante skrive- og oversættelsesprocesser.

Nyeste Publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel