Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Faglige workshops E2019

Faglige workshops E2019

 

Nedenfor er de respektive workshops som er indlagt i det projektorienterede forløb beskrevet. Ved alle workshops vil der være eksterne oplægsholdere, som har en profil der minder om de studerendes, således at de fungerer som inspiration og rollemodel.

Onsdag d. 2/9 kl. 9-12
Workshop 1 - Fra idé til koncept

Den første workshop skal sætte rammerne for forløbet: “Praktik i egen virksomhed” - og udfordre de studerendes eksisterende idé. 

Workshoppen er en fokuseret, praktiskorienteret proces, som er designet til at frigøre kreativiteten hos de studerende og skabe fokus på forretningsgrundlaget. Der anvendes teknikker til idégenerering, idéevaluering og implementering, som udfordrer de studerendes tænkning, holdning og adfærd til deres eksisterende idé.

Onsdag d. 18/9 kl. 9-10.30
Opsamling på workshop 1

Efter workshoppen samler vi op på de input vi har fået, og de studerende giver en status på deres egen forretningsidé. De studerende fremlægger i plenum, og derefter giver de hinanden konstruktiv feedback.

Onsdag d. 2/10 kl. 9-12
Workshop 2  - Når løsningen rammer markedet

Godt service- og oplevelsesdesign kan være vejen til flere kunder, og derfor har denne workshop fokus på, hvordan brugeren inkluderes i designprocessen fra et forretningssynspunkt. Designet kan være det, der gør forskellen for et konkurrencedygtigt produkt. På workshoppen stiller vi os kritiske over for forretningens design ved bl.a. at spørge: vil kunderne reelt set betale for det?

Onsdag d. 16/10 kl. 9-10.30
Opsamling på workshop 2

Efter workshoppen samler vi op på de input vi har fået, og de studerende giver en status på deres egen forretningsidé. De studerende fremlægger i plenum, og derefter giver de hinanden konstruktiv feedback.

Onsdag d. 30/10 kl. 9-12
Workshop 3 - Det gode pitch deck og business case

Som iværksætter er man fokuseret og forelsket i sit kerneprodukt eller service, og det er ikke altid, at man husker at fokusere på adgang til markedet, strategiske alliancer, skalerbarhed og selve business casen. Denne workshop styrker de studerendes forretningsforståelse i relation til deres egen business case. Desuden arbejder vi med hvordan det gode pitch deck sammenfattes, så forretnings ideen sælges bedst muligt. 

Onsdag d. 13/11 kl. 9-10.30
Opsamling på workshop 3

Efter workshoppen samler vi op på de input vi har fået, og de studerende giver en status på deres egen forretningsidé. De studerende fremlægger i plenum, og derefter giver de hinanden konstruktiv feedback.

Onsdag d. 4 /12 kl. 9-12
Workshop 4 - Rollemodeller og deres rejse

Rollemodeller som lokale iværksættere kan have stor betydning for, om de studerende vælger en karriere som iværksætter. Derfor får de studerende på denne workshop mulighed for at identificere sig med entreprenørielle rollemodeller, som kommer fra uddannelserne Digital design og Informationsvidenskab. Der udvælges 4-5 rollemodeller, som er en del af Studentervæksthus Aarhus eller Incuba, som vil holde inspirationsoplæg om deres rejse som iværksætter.