To kunsthistorikere tildelt postdoc-stipendium

Lisbet Tarp og Peter Ole Pedersen fra kunsthisorie har hver især fået tildelt 1.2 millioner kr. af Novo Nordisk Fonden, som støtte til deres forskning indenfor kunst.

”Formålet med stipendierne er at give talentfulde yngre forskere mulighed for at yde væsentlige bidrag til den kunsthistoriske og kunstneriske forskning i Danmark. Og det er jeg sikker på, vi kommer til at se fra denne årgang,” lyder det fra formanden for bedømmelsesudvalget, Peter Nørgaard Larsen.

De er begge tilknyttet Institut for Æstetik og Kommunikation ved Aarhus Universitet, og arbejder med to forskellige projekter.

Peter Ole Pedersen vil gennem sit postdoc-projekt ”skabe et nytænkende bud på dokumentarismens kunsthistorie”. Det skal ske ved at sætte historisk og kritisk fokus på kunstens forhold til dokumentation, og komme omkring emner som overvågning og massekommunikation.

Lisbet Tarp går 400 år tilbage i tiden med sit projekt: ”Det visuelle laboratorium: Alkymi, instrument og hybriditet i den tidlig moderne periode”. Her vil hun undersøge passagerne mellem naturvidenskab og kulturproduktion i 1600- og 1700-tallet.

Læs mere om postdoc projekterne.