Stor Horizon 2020-bevilling til to forskere fra Medievidenskab

Lektor Pia Majbritt Jensen og lektor Anne Marit Waade, begge fra Medievidenskab og Journalistik på Institut for Kommunikation og Kultur, har modtaget stor EU-bevilling.

Foto: Colourbox.com

Visionen bag Horizon 2020 er, at projekterne skal medvirke til at løse nogle af de store samfundsmæssige udfordringer, som Europa står overfor. Hvilken samfundsudfordring skal jeres projekt afhjælpe?

”DETECt adresserer helt overordnet Europas manglende kulturelle og sociale sammenhængskraft. Projektet skal afdække, på hvilke måder europæisk populærkultur i form af krimifortællinger i litteratur, tv og film siden 1989 har været og fortsat kan være med til at skabe fælles europæiske identiteter på tværs af de europæiske lande og afspejle kontinentets mangfoldige kulturelle virkelighed. Krimigenren er nemlig i særlig høj grad blevet cirkuleret på tværs af kontinentet – fx vores egne danske tv-krimidramaer og forfattere som Jussi Adler Olsen og filmatiseringerne af hans romaner – og projektet vil undersøge, hvorledes genrens behandling af eksempelvis køn, klasse og etnicitet kommer til udtryk i dens forskellige inkarnationer. Desuden vil vi kigge nærmere på, hvordan genren oversættes og adapteres fra ét sprog til et andet sprog, fra ét medie til et andet og fra ét land til et andet, samt hvorledes genren i stigende grad samfinansieres og samproduceres på tværs af Europa. Sidst men ikke mindst skal vi afsøge, hvordan genren modtages hos europæerne. Vi er i alt 18 partnere fordelt på 10 lande, og – ud over policy briefs til EU – skal vi sammen udvikle online undervisnings- og formidlingsressourcer om krimigenren og projektets resultater.”

Bevillingssum: € 2.518.443,75, heraf ca. € 150.000 til AU og VisitAarhus, som er partner på projektet.

Yderligere information:

Navn: Pia Majbritt Jensen