Skæve Samlinger

Ved seminaret Skæve Samlinger sætter Museologisk Forskningsprogram fokus på de dele af museernes samlinger, der er skæve i forhold til det enkelte museums hovedansvarsområde. Det kan for eksempel være et kunstmuseum, der har en samling arkivalier eller kulturhistoriske genstande, et arkiv der i tidens løb har fået tilført ikke-skriftlige genstande eller et kulturhistorisk museum der har en malerisamling.

Tirsdag 23. oktober 2018,  kl. 13:00 - 17:00

1584 - 112

Med seminaret ønsker vi at få øje på både de historiske og strukturelle årsager, der ligger til grund for, at musealt materiale kan ende i en skæv eller en ’forkert’ samling og på de udfordringer og muligheder der opstår, når det enkelte museum skal håndtere, formidle og forvalte denne del af samlingen. Hvordan sikres der fx adgang til disse dele af samlingerne, hvordan kan de skæve genstande bringes i forbindelse med museets øvrige samling eller udstillingspraksis, hvordan sikrer man en høj faglighed i omgangen med de skæve genstande – eller måske er det nogle helt andre udfordringer, der presser sig på?

Alle er velkomne, men af hensyn til planlægning skal tilmelding ske HER senest 20. oktober.

Program:

13.00-13.15: Velkomst v/Sally Schlosser Schmidt

13.15-14.45: Oplæg 1 + 2 inklusiv spørgsmål og diskussion
                          Oplæg 1: Kathrine Svanum Andersen fra Skovgaard Museet
                          Oplæg 2: Ingrid Vatne fra Museum Vestfyn

14.45-15.15: Kaffepause

15.15-16.45: Oplæg 3 + 4 inklusiv spørgsmål og diskussion
                          Oplæg 3: Britta Tøndborg fra Museum Vestsjælland
                          Oplæg 4: Anne Gregersen (Københavns Universitet / J.F. Villumsens Museum)

16.45-17.00: Opsamling og tak for i dag

Kontaktperson: Sally Schlosser Schmidt, sss@cc.au.dk

Arrangør: Sally Schlosser Schmidt og Lise Skytte Jakobsen, Museologisk Forskningsprogram, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.