Skærme og lys er fremtidens mursten

Arkitekter, designere og kunstnere mødes med forskere og virksomheder, når den vigtigste event på mediearkitektur-området løber af stablen i Danmark her i november.

Foto: realities-united.de

Mediearkitektur og digital byudvikling er kommet for at blive, og teknologiens stigende betydning er ikke til at komme uden om. Det er udgangspunktet for næste uges Mediearkitektur Biennale 2014, der afholdes i Aarhus.

Her samles de største navne inden for arkitektur, design, medier og erhverv for at drøfte, hvordan mediearkitektur kan forme fremtidens byer: Med mediefacader, med skærme i byrummet og med bygninger, der på den ene eller den anden måde kommunikerer – med farvestrålende LED-lys, med blinkende lamper, med borgernes egne digitale tegninger på byens facader.

"Politikere, arkitekter og byplanlæggere får hele tiden flere muligheder for at bruge teknologier som dynamisk belysning, skærme og mobil overvågning på linje med mursten, asfalt og tagpap i vores bygninger og offentlige rum. Og de gør det i stigende grad. Derfor er det også virkeligt vigtigt med en diskussion af, hvordan vi bruger de her redskaber, så vi ikke smadrer de gode byer og fælles rum og ender som en blanding af Las Vegas og DDR,"  fortæller chairman for biennalen, Martin Brynskov. Han forsker selv i interaktionsteknologier, smart cities og mobile services på Aarhus Universitet, der sammen med Media Architecture Institute er vært for årets biennale i Aarhus.

I spændingsfeltet mellem teknologi, by og samfund
Biennalen er både en konference, en udstilling, en prisuddeling og en lang række workshops. Men frem for alt er den et unikt indblik i, hvordan mediearkitektur kan hjælpe mennesker med at forme deres omgivelser – uanset om det er i Aarhus, Berlin, Sao Paulo eller Beijing.

Det er verdens spydspidser på området, der mødes og udveksle ideer og tegner skitserne til fremtidens mediearkitektur på kryds og tværs af faggrupper og nationaliteter – for eksempel Daan Roosegaarde, Snøhetta, realities: united, Gehl Architects og Adam Greenfield. Det er repræsentanter fra verdens byer, der arbejder med mediearkitekturens demokratiske, forretningsmæssige og kulturelle potentialer. Og det er arkitekter, designere, forskere og kunstnere, der mødes med hinanden og med nogle af de største globale spillere fra den industri, der producerer materialer og teknologi til mediearkitekturen: Danske Martin Professional og amerikanske Daktronics.

Tidligere har mediearkitektur-biennalen været afholdt i Berlin, London og Wien. Den blev afholdt første gang i Aarhus i 2012. I 2016 afholdes den i Sydney.

Mediearkitektur-biennalen finder sted på Godsbanen i Aarhus den 20.-22. november 2014. Der er optakt med en række indlæg på Dansk Arkitektur Center i København den 19. november. Læs mere på mab14.org