Ph.d.-studerende vinder Gyldendals Læremiddelpris

Ayoe Quist Henkel, ph.d.-studerende ved Center for Børnelitteratur, har modtaget årets Læremiddelpris fra Gyldendal.

Ayoe Quist Henkel forsker i digital og intermedial litteratur for børn og unge. I samarbejde med Gyldendal har hun udviklet en litterær tekst og undervisningsmateriale, som har fokus på at styrke litteraturlæsning og -forståelse i folkeskolen. Teksten udspringer fra hendes ph.d.-projekt.

”Formålet med den litterære tekst er at gøre børn til bedre og gladere litteraturlæsere. I mit ph.d.-projekt ser jeg på, hvordan den boglige børnelitteratur udvikler sig i takt med digitaliseringen og medialiseringen. I den forbindelse udarbejdede vi den litterære tekst ud fra intermediale forståelsesrammer,” uddyber Ayoe Quist Henkel.

Litteratur i teori og praksis

Igennem otte år har hun lavet undervisningsmaterialer til folkeskolen, som er udkommet på Gyldendal. Undervisningsmaterialerne har blandt andet fokus på at udvikle bevidste og engagerede litteraturlæsere.

Netop hendes erfaring og evne til at forbinde teori og praksis var en af de begrundelser direktør for Gyldendal Akademisk, Hanne Salomonsen, fremhævede, idet hun benævnte Ayoe Quist Henkel som frontløber i Danmark inden for sit felt.

Om prisen siger Ayoe Quist Henkel selv:
”Jeg synes, det er dejligt, at prisen både går til danskfaget og litteraturarbejde. Danskfaget er rigtig bredt, og litteratur er ikke altid det, der står højest på listen. På den måde synes jeg også, at det er en anerkendelse af litteraturens placering i danskfagets undervisning,” fortæller hun og tilføjer, at den litterære tekst allerede er afprøvet med elever i 8. klasse.

Gyldendals Læremiddelpris:
Hvert år uddeler Gyldendal en Læremiddelpris, på 25.000 kr., til en eller flere forfattere, som har bidraget til udviklingen af et ekstraordinært læremiddelsmateriale til folkeskolen eller gymnasieskolen.