Ph.d.-studerende fra litteraturhistorie modtager EliteForsk-rejselegat

Jonas Ross Kjærgård modtager Uddannelsesministeriets EliteForsk-rejselegat på 300.000 kr. og får dermed mulighed for at gennemføre et længerevarende studieophold i et eftertragtet forskningsmiljø i USA.

-Jeg håber på at komme til at diskutere mit projekt med internationale eksperter med interesse for fransk 1700-tals litteratur, politik og tænkning. Derudover håber jeg på at komme i kontakt med andre yngre forskere med interesse for mit felt, fortæller Jonas Ross Kjærgaard om rejselegatet fra Uddannelsesministeriet, der skal bruges på et 3-4 måneders forskningsophold på Stanford University i USA.

Hvad vil det sige at være menneske?

Det er særligt menneskerettighedsbegrebet, der interesserer den danske forsker. Titlen på hans projekt lyder: Forhandlingen af menneskerettighedernes betydning og konsekvenser under Den Franske Revolution i 1787-1799.

-Jeg forstår 1700-tallets menneskerettighedsbegreb som en særlig forestilling om, hvad det vil sige at være menneske og indgå i et politisk fællesskab. Og det er en forestilling, som er til stadig diskussion – også inden for vidensområder som økonomien, filosofien og litteraturen, fortæller Jonas Ross Kjærgård.

Menneskerettighedsbegrebet formes og forhandles således ikke kun i juridiske dokumenter, men også i teksttyper som teaterstykker og økonomiske afhandlinger. Og derfor kræver forskningsprojektet også, at den danske ph.d.-studerende sætter sig ind i flere forskellige fagtraditioner.

Det får han med rejselegatet mulighed for også at gøre i en international kontekst.

Læs mere om de øvrige EliteForsk-priser.