Open call for papers "Kvinder i kunsten" Passepartout nr. 37 (forår 2015)

Passepartout udgives to gange årligt af afdeling for Kunsthistorie ved Aarhus Universitet og er et af Skandinaviens største peer-reviewed tidsskrifter for kunsthistorie og -teori. Udgivelserne formes omkring et hovedtema, der er valgt ud fra aktuel kunsthistorisk forskning og debat.

Open call for papers

"Kvinder i kunsten"
Passepartout nr. 37
(forår 2015)

Passepartout udgives to gange årligt af Afdeling for Kunsthistorie ved Aarhus Universitet og er et af Skandinaviens største peer-reviewed tidsskrifter for kunsthistorie og -teori. Udgivelserne formes omkring et hovedtema, der er valgt ud fra aktuel kunsthistorisk forskning og debat.

Passepartout

nr. 37 sætter i anledning af 100-året for kvinders stemmeret i Danmark fokus på kvinder i dansk og skandinavisk kunst.Passepartoutnr. 21,Køn & Identitet, belyste i 2003 et lignende tema med et mere internationalt perspektiv. Dette nummer ønsker derimod at afgrænse emnet til forholdene på den skandinaviske kunstscene ud fra en mere museologisk og historiografisk vinkel. I forbindelse med jubilæet vil en række danske museer i 2015 udstille et udvalg af kvindelige kunstneres værker og fortælle kvindernes kunsthistorie. Passepartout vil i forlængelse af denne fejring undersøge dette stadig aktuelle emne.

Selvom det nu er 100 år siden, de danske kvinder fik stemmeret, er der stadig mange spørgsmål at stille til kvinders forhold på den skandinaviske kunstscene, som f.eks.: Hvorfor optræder så få kvinder i den danske kulturkanon? Kan den traditionelle opfattelse af den store mandlige kunstner stadig spores i dag? Hvad er forholdet mellem antallet af kvinder, der bliver uddannet på kunstakademierne i forhold til, hvor mange der slår igennem? Anses kvinders traditionelle udtryksformer som keramik og broderi stadig i dag som kunsthåndværk frem for kunstværker?

Vi ønsker en mangfoldighed i nummerets artikeltyper og efterspørger derfor både historiografiske, værkanalytiske og empirisk funderede artikler, forskningsbaserede interviews samt artikler med et sociologisk eller historisk perspektiv. Ligeledes ønsker vi statistisk materiale om danske museers indkøb af kunst lavet af kvinder samt kvinders optag på akademierne siden 1915.

Abstracts af en længde på 250-400 ord indsendes senest d.

1. november 2013 til følgende mail: pp37kvinder@gmail.com. Ved eventuelle spørgsmål kontakt 31162273.

Temaredaktionen for

Passepatout nr. 37 består af lektor mag.art. Ane Hejlskov Larsen i museologi, lektor i kunsthistorie ph.d. Ulla Angkjær Jørgensen, stud.art. Ane Kirstine Preisler Nørgaard, stud.art. Camilla Klitgaard Laursen og stud.art. Caroline Nymark Zachariassen.