Nyt forskningsprojekt skal skabe nye digitale services til biblioteker

Med et samlet budget på knap ti millioner skal lektor Peter Dalsgaard fra Informationsvidenskab stå i spidsen for et nyt forskningsprojekt, der skal være med til at udvikle bibliotekernes digitale services.

Biblioteket har gennem de seneste år udviklet sig fra at være et sted, man kom for at låne eller aflevere bøger til i dag også at spille en rolle som et fælles samlingssted, hvor man kan deltage i en lang række forskellige aktiviteter.

”Aktiviteterne kan være alt fra bogoplæsninger til workshops i 3D printning. Fælles for aktiviteterne er dog, at der i dag er en ringe digital understøttelse af aktiviteterne. Og det er her, PLACED kommer ind i billedet,” fortæller lektor i Informationsvidenskab, Peter Dalsgaard.

Viden skal opsamles og indgå i bibliotekets digitale samling

PLACED er navnet på det forskningsprojekt, Peter Dalsgaard skal stå i spidsen for.

"Projektet skal understøtte, at den viden, der skabes i bibliotekets mange aktiviteter, også kan blive en del af den fælles samling. For eksempel kan man i forbindelse med en bogoplæsning fra en forfatter optage bogoplæsningen og lade publikum kommentere og diskutere forfatterens værker. Efterfølgende gøres denne viden tilgængelig som en del af samlingen. Næste gang man søger på forfatteren på biblioteket, får man ikke bare adgang forfatterens værker, men også den opsamlede viden fra aktiviteten i form af fx video af bogoplæsningen og publikums bidrag til arrangementet,” fortæller Peter Dalsgaard.

Ved at inddrage både brugere, bibliotekarer og it-udviklere undersøger projektet, hvordan man kan udvikle nye services, som er meningsfulde for slutbrugerne, og som samtidig kan være med til at styrke og videreudvikle biblioteket som et fælles rum for byens borgere. Målet er at skabe en samling, som vokser og beriges igennem den måde, biblioteket bruges på.

Fakta

Forskningsprojektet hedder PLACED (Place and Activity-Centric Dynamic Library Services).

Bevillingsgiver er ERA-NET Cofound Smart Urban Futures (ENSUF), og bevillingen er på 7,5 million kroner.

Projektet er et konsortium med otte partnere. Peter Dalsgaard er koordinator og skal arbejde tæt sammen med lektor Clemens Klokmose, og der tilknyttes endvidere en Postdoc og en programmør.

Lektor Peter Dalsgaard

Institut for Kommunikation og Kultur – Informationsvidenskab