Ny international bacheloruddannelse i Kognitionsvidenskab på Aarhus Universitet

Fra den 1. september 2015 er det muligt at tage en bacheloruddannelse i Kognitionsvidenskab på Aarhus Universitet. Det er en tværfaglig uddannelse, hvor de studerende får et unikt indblik i, hvordan den menneskelige bevidsthed og hjerne fungerer.

En ny bacheloruddannelse i Kognitionsvidenskab på Aarhus Universitet skal uddanne studerende i tværfaglige hjerne- og adfærdsstudier, der blandt andet kortlægger, hvordan mennesker opfatter verden, påvirkes af sociale situationer og tager beslutninger. Studiet klæder de studerende på til en karriere inden for f.eks. design, forbrugeradfærd og markedsanalyse.

Laboratorieøvelser med hjernescannere

Uddannelsen i Kognitionsvidenskab er kendetegnet ved et stærkt fokus på eksperimentelle metoder, hvor de studerende lærer, hvordan man designer og udfører undersøgelser af den menneskelige hjerne og adfærd.

”Vi kommer til at lave mange praktiske laboratorieøvelser, hvor de studerende lærer at analysere data fra hjernescanninger, fra adfærdseksperimenter og fra store tekstdatabaser. Kan vi for eksempel afgøre, om en person er deprimeret udelukkende ved at studere personens tonefald? Eller kan vi sige noget om en samarbejdsrelation baseret på målinger af hjerterytmen?” forklarer lektor Kristian Tylén, der er en af initiativtagerne bag uddannelsen.

De konkrete færdigheder inden for statistik og computerprogrammering kvalificerer desuden de studerende til at arbejde inden for brancher som IT og produktdesign.

Uddannelsen foregår på engelsk med henblik på at fremme et internationalt studiemiljø og forberede de studerende til det internationale arbejdsmarked.

Fakta om den nye uddannelse i Kognitionsvidenskab

• Den nye bacheloruddannelse i Kognitionsvidenskab optager 60 studerende om året.
  • De første studerende begynder til september 2015.
  • Læs mere om adgangskrav og karrieremuligheder for den nye bacheloruddannelse i Studieguiden.

Kristian Tylén
Institut for Æstetik og Kommunikation