Bog om sproglig DNA på nye sprog

Peter Bakker, lektor på lingvistik, er aktuel med ny bog. Sammen med to andre lingvister på Aarhus Universitet har han været med til at kortlægge 74 nye sprog. Bogen er udkommet på Oxford University Press.

Hver 14. dag dør der et sprog i verden, fordi ingen børn længere lærer at tale dem. Men vidste du, at der også er født nye sprog? Nye sprog, som ikke er opstået over tid – ligesom latin, der langsomt er blevet til italiensk, men mere pludseligt opståede sprog? Og at når folk kreerer nye sprog, gør de det på den samme måde? På Aarhus Universitet har flere lingvister bidraget til en ny udgivelse, der for første gang har kortlagt 74 af disse nye sprog. Udgivelsen er et firebindsværk, der hedder Atlas of Pidgin and Creole Structures, et værk, der samlet set fremviser en sproglig DNA på nye sprog.

Køb bogen The Atlas and Survey of Pidgin and Creole Languages

Læs også:

Nyt forskningsprojekt kan lette sprogindlæring

Levende forskning om dødt sprog