Mogens Nykjær tildelt hæderslegat

Mogens Nykjær får tildelt et hæderslegat fra Ole Haslunds Kunstnerfond for sin forskning, undervisning og formidling af den europæiske kulturarv.

Lektor emeritus, mag. art. og forfatter Mogens Nykjær har gennem mange år undervist i kunsthistorie på Aarhus Universitet. Han har sideløbende skrevet bøger og artikler og belønnes nu for sit arbejde med at formidle europæisk kulturarv ved at modtage Ole Haslunds Kunstnerfonds hæderslegat.

”Det er en stor glæde at møde en velformuleret påskønnelse af det arbejde, jeg har udført gennem snart mange år - både på universitetet og som forfatter,” siger Mogens Nykjær.

I begrundelsen lyder det blandt andet:

"Lektor emer., mag.art., forfatter Mogens Nykjær er en eminent kunsthistoriker, der i en lang årrække, mere end 40 år, underviste i kunsthistorie på Aarhus Universitet og derfor har haft meget stor betydning for uddannelsen af kunsthistorikere i Danmark. Sideløbende hermed har han skrevet en lang række artikler og bøger om dansk og europæisk kunst og kultur. Bøger og artikler, der ligesom hans undervisning, altid hvilede på omfattende studier og dyb indsigt i sit emne og samtidig i høj grad førte til nye og overraskende indsigter.”

Den fulde begrundelse for Mogens Nykjærs tildeling af legatet kan læses på Ole Haslunds Kunstnerfonds hjemmeside.

Hæderslegatet

Hæderslegatet, der hvert år uddeles af Ole Haslunds Kunstnerfond, gives som anerkendelse til personer, der har ydet en særlig indsats inden for kunst og kunsthåndværk. Legatet er blevet uddelt siden 1943 og gives til malere, billedhuggere, scenekunstnere og kunsthåndværkere, men også kunsthistorikere, møbelsnedkere, konservatorer, antikvitetshandlere eller museumsfolk.

Tidligere har professor i kunsthistorie Jacob Wamberg modtaget samme legat for sin doktorafhandling ”Landskabet som verdensbillede”.

Med prisen følger 100.000 kroner.