Lektor og kortfilmsmester takker af

Forsker, underviser, kunstner, manuskriptforfatter og inden længe emeritus. Efter 45 år ved Aarhus Universitet stopper lektor Richard Raskin. I en video fortæller den garvede lektor, hvad der har betydet mest for ham i hans karriere som forsker og filmskaber. En stor tak til kollegaerne og en enkelt vittighed bliver det også til.

Self-portrait by Richard Raskin.

Dem der har været på besøg i Richard Raskins lejlighed ved, at der inden for døren hænger en sprællemand. Naturligvis ikke af den monotone slags der synkront spjætter med arme og ben. Det er en hjemmelavet en af slagsen af en skægget mand med buskede øjenbryn, og hvor det ene øjenbryn kan løfte sig, som om pointen på en vittighed lige er gået op for ham.

Der er ingen tvivl om, at Richard Raskin i sig selv udgør en livlig og synlig figur, der har haft og stadig har stor betydning for Aarhus Kulturliv og på Aarhus Universitet. Som universitetsmand har han blandt andet været med til at udvikle sidefaget i film og tv, som i dag lever videre som et BA- og et KA-tilvalg i film og medier.  Som filmmand har Richard Raskin selv udfyldt en lang række funktioner i forbindelse med produktion af kortfilm, hvor han har skrevet screenplay, instrueret, klippet og lavet voice-over. Han har vundet flere priser for sine kortfilm, og som dommer på mange filmfestivaller har han været med til at uddele mange priser.

Den korte narrative fortælling har været den gennemgående genre i Richard Raskins karriere. Hvad enten der har været tale om hans kortfilm, public service-spots, reklamefilm eller de mange jødiske vittigheder, som Richard ynder at underholde med til julefrokosterne på Medievidenskab.

Når han har tid ynder han at lave kunst – heriblandt en sprællemand. Det er en meget alsidig og synlig mand i Aarhus kulturliv, der nu takker af på Aarhus Universitet. Der venter nu en lige så indholdsrig og travl emeritustilværelse.

Se videointerview med Richar Raskin:

Reception

Richard Raskins udnævnelse til emeritus bliver markeret ved en reception d. 3. februar, hvor han giver en kort afskedsforelæsning under titlen: Testosterone and Storytelling

Se tid og sted for arrangementet og tilmeld dig

Læs også:
40 år med kortfilm, fotos og vittigheder
Forsker bag kortfilmsucces vinder fornem kinesisk pris